هرمزگان دارای 900 کیلومتر بزرگراه‌ می‌شود

بندرعباس - نسترن جعفرپور: معاون امور عمرانی استاندار‌ هرمزگان گفت: با بهره‌برداری از ۶۰۰ کیلومتر بزرگراه در دست ساخت طول بزرگراه‌های این استان به ۹۰۰ کیلومتر می‌رسد.

احمد صادقی در گردهمایی معاونان راهداری و راه‌سازی و روسای ادارات نگهداری راه و ابنیه، ماشین‌آلات و ایمنی و حریم راه‌های ادارات کل راه و ترابری منطقه چهار کشور شامل ادارات هرمزگان، ایرانشهر، خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب کرمان و یزد با اشاره به دستاوردهای عظیم دولت در بخش حمل‌و‌نقل هرمزگان بیان کرد: تا قبل از سال ۸۴ در این استان تنها ۵۰ کیلومتر بزرگراه وجود داشته و این در حالی است که طول بزرگراه‌های هرمزگان در چهار سال اخیر به ۳۰۰ کیلومتر رسیده است.

وی ضمن مقایسه میزان ساخت و راه‌اندازی بزرگراه‌ها در هرمزگان گفت: رشد ۵۹‌درصدی ساخت و راه‌اندازی بزرگراه‌ها نسبت به قبل از سال ۸۴ نشانگر توجه ویژه بخش‌های حمل‌و‌نقلی دولت به هرمزگان است.

صادقی با بیان اینکه در سال جاری اعتباری معادل ۱۶۰‌میلیارد ریال برای تجهیز راهدارخانه‌ها مصوب شده است، بر استفاده از پتانسیل و امکانات موجود به بهترین نحو برای ارتقای وضعیت محورها تاکید کرد.

معاون امور عمرانی استاندار‌ هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمام بخش حمل‌و‌نقل اعم از جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی در هرمزگان فعال است، ادامه داد: در دولت نهم با افتتاح فاز یک توسعه بندر شهید رجایی در دو سال گذشته و ارتقای ظرفیت جابجایی کانتینر در ترمینال‌های این بندر از ۵/۱‌میلیون TEU به سه و نیم سبب فراهم شدن امکان پهلوگیری کشتی‌ها و کانتینربرهای نسل هفتم شده است که این امر به نوبه خود بخش‌های حمل‌و‌نقلی مذکور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: هم‌اکنون فاز دوم طرح بندر شهیدرجایی در استان که باعث افزایش ظرفیت به ۶‌میلیون TEU است در دست اجرا است.

مدیرکل اداره راه و ترابری استان هرمزگان نیز در این گردهمایی جمع کل راه‌های استان را ۸‌هزار و ۵۹۳ کیلومتر اعلام کرد و در رابطه با تعداد پل‌ها و تونل‌های حوزه استحفاظی استان در راه‌های شریانی و غیر شریانی گفت: طی ۴ سال گذشته ۴‌هزار متر طول پل با دهانه بالای ۲۰ متر در حوزه استحفاظی ساخته شد و ۸۰۰ متر طول پل بالای ۲۰ متر در دست اجرا است.

مقبلی ادامه داد: همچنین ۷ دستگاه تونل به طول‌ هزارو ۷۴۶ متر و ۲ دستگاه تونل با طول‌هزارو ۴۰۰ متر دردست ساخت حوزه استحفاظی این اداره است.

وی با اشاره به روش‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی در استان خاطرنشان کرد: هرمزگان به عنوان قطب تجاری کشور نقش عمده‌ای در صادرات و واردات کشور و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه داشته است به طوری که برابر آمارهای اعلام شده از سوی‌سازمان بنادر و دریانوردی سالانه ۳۰‌میلیون تن کالا وارد بنادر شهید رجایی و باهنر شده است، همچنین سالانه حدود ۵‌میلیون تن صنایع معدنی و محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که از طریق جاده‌های استان به خارج از استان حمل می‌شود. وی افزود: از این میزان تنها ۷‌درصد توسط حمل‌و‌نقل ریلی انتقال می‌یابد و ۹۳‌درصد آن توسط ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد.

مدیرکل راه و ترابری هرمزگان در ادامه از افتتاح ۱۰۰ کیلومتر از بزرگراه بندرعباس - سیرجان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: طرح‌های در حال اجرای این اداره شامل ۲۵ طرح به طول ۲۶۴ کیلومتر به ارزش یک‌هزارو ۱۵۶‌میلیارد ریال در بخش راه‌سازی، ۱۴۲ طرح به طول ۹۸۵ کیلومتر به ارزش ۱۶۸‌میلیارد ریال در بخش راهداری و ۱۹۹ طرح به طول ۶۵۲ کیلومتر به ارزش ۹۷۸‌میلیارد ریال در بخش راه روستایی است.

مقبلی همچنین به تکمیل ۷۰‌درصد شبکه راه‌های روستایی مرتبط‌کننده روستاهایی که بیش از ۱۰۰ خانوار جمعیت دارند اشاره کرد و با توجه به برنامه‌های چهارم توسعه گفت: بر اساس آمار و عملکرد صورت گرفته این اداره کل توانسته از برنامه چهارم در جهت چارچوب برنامه توسعه حمل‌و‌نقل کشور جلوتر باشد.

وی عدم تناسب اعتبارات سالانه اختصاص داده شده به استان به درآمدهای حاصل از حمل‌و‌نقل استان را مهم‌ترین مشکل عنوان کرد و افزود: می‌توان با اختصاص حداقل ۸ یا ۱۰‌درصد از این درآمد بخش حمل‌و‌نقل استان در جهت رفع مشکلات این بخش استفاده کرد.

ناوی، مدیرکل دفتر تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌ها نیز در این گردهمایی، پیگیری سند مدیریت راهداری کشور را یکی از اهداف برگزاری این نشست عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۶۰۰ دستگاه ماشین‌آلات از محل اعتبارات ملی و استانی خریداری شده و برنامه سال جاری نیز خرید همین تعداد ماشین‌آلات است.