آغاز ساخت سد مخزنی هراز در آینده نزدیک

۸ سد لاستیکی با پوشش آبی ۹‌هزار و ۵۰۰‌هکتار از اراضی مازندران در این استان ساخته می‌شود ساری - نظیفه رستمی: معاون امور عمرانی استاندار مازندران از آغاز عملیات اجرایی سد مخزنی هراز در آینده نزدیک خبر داد.

سیدعیسی هاشمی در جلسه پیگیری مصوبات سفر دولت در حوزه وزارت نیرو افزود: تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شد و امیدواریم با شروع عملیات اجرایی این سد در سه ماه آینده یکی از مهم‌ترین طرح‌های استان محقق شود.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت فیزیکی انتقال آب سد شهید رجایی به شهر ساری اظهار کرد: برای اجرای طرح انتقال آب ساری از ۴۷ پیمانکار بزرگ کشور فراخوان شده که در نهایت ۱۶ پیمانکار حائز نمره فنی و برای اجرای این طرح بزرگ ملی فعال شدند. معاون عمرانی استاندار با اشاره به اینکه اعتبار هزینه شده برای طرح فوق تا پایان سال قبل بیش از ۹‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون تومان بوده است، اظهار کرد: ۴۳۰‌هزار میلیون ریال برای اتمام طرح فوق اعتبار نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: نیاز آبی شهر ساری ۳۳‌‌میلیون مترمکعب است که براساس افق طرح این طرح باید در سال ۱۴۰۵ به مرحله نهایی و اجرا برسد.هاشمی در ادامه همچنین با اشاره به در پیش بودن دور جدید سفرهای استانی دولت تاکید کرد: نخبگان، اصحاب اندیشه و قلم نظرات کیفی و کمی خود را برای بهتر برگزار شدن دور جدید سفرهای استانی دولت به دبیرخانه ستاد عالی پیگیری مصوبات دولت در استانداری اعلام کنند.معاون عمرانی استاندار اظهار امیدواری کرد: با پیگیری مجدانه مصوبات سفرهای دولت توسط مسوولان، در جهت توسعه استان گام‌های اساسی برداشته شود و شاهد رونق و توسعه بیشتر آن باشیم.

در ادامه جلسه عزیزا... واحد، مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران ضمن اشاره به طرح‌های مصوب دولت در بخش آب گفت: تعداد مصوبات دور اول و دوم سفر در قالب ۳۶ طرح است که برخی از آنها به اتمام و تعدادی نیز در دست اجرا است. وی افزود: با بهره‌برداری کامل این طرح‌ها سالانه ۱۷۰۰‌‌میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی استان مهار می‌شود.

واحد با بیان اینکه در آینده نزدیک شاخص مهار آب استان از طریق سدها از ۵‌درصد به ۴۰‌درصد خواهد رسید، افزود: با اجرای این طرح‌ها آب مورد نیاز ۱۶۷‌هزار هکتار اراضی تامین خواهد شد.مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران میزان اعتبارات طرح‌های مصوب در بخش آب را تاکنون ۲۱۲‌میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: این اعتبار سالانه از رشد بسیار مطلوبی برخوردار است، به طوری که از ۳۶۰‌میلیارد ریال در سال ۸۵ به ۹۴۰‌میلیارد ریال در سال ۸۸ رسید.

رییس هیات‌مدیره آب منطقه‌ای مازندران از مطالعه و طراحی ۸ سد لاستیکی در استان و در منطقه سرخ رود هراز، ولیک رود فریدونکنار، امیرکلا، بهنمیر، دینه سر کیاکلا، لاریم جویبار، خزرآباد ساری و نوذر آباد نکا خبر داد که با اجرای این سدها آب مورد نیاز ۹۵۰۰ هکتار از اراضی استان تامین خواهد شد.