اراک - نیک‌عهد: رییس هیات‌مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی گفت: برای اولین بار در کشور طرح غربالگری سرطان پروستات برای مردان بالای ۵۰ سال استان مرکزی از امروز آغاز شد. دکتر فتح‌ا... محقق افزود: این طرح به مدت یک سال و با همکاری کمیته امداد (ره) اراک برای دو‌هزار نفر از مردان بالای ۵۰ سال تحت پوشش این نهاد در اراک اجرا می‌شود.

وی گفت: بیماران شرکت‌کننده در این طرح پس از جلسات توجیهی، با مراجعه به انجمن سرطان استان خونگیری شده و در صورت مثبت بودن نتایج، پیگیری درمانی آنها صورت می‌گیرد. وی گفت: هزینه غربالگری سرطان پروستات برای مراجعان عادی ۹۵‌هزار ریال و برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، رایگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه، هم اینک سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است، خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ سرطان به اولین عامل مرگ و میر در ایران تبدیل شده و میزان شیوع آن به سه برابر شرایط کنونی می‌رسد. وی افزود: متوسط عمر بیماران سرطانی در کشور ایران ۱۷ ماه است، در حالی که در کشورهای پیشرفته با تقویت طرح‌های غربالگری و امکانات ویژه درمانی طول عمر بیماران به بالای ۱۰ سال رسیده است. محقق گفت: بر اساس نرم جهانی از هر ‌هزار نفر جمعیت یک نفر به سرطان مبتلا می‌شود که طبق این شاخص میزان مبتلایان به سرطان در استان مرکزی سالانه‌هزار و ۵۰۰ نفر برآورد می‌شود.