ساری - نظیفه رستمی‌: معاون برنامه‌ریزی استاندار مازندران از خرید نقدی بیش از یکصد‌هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان خبر داد. ولی ا... فرزانه‌، در جلسه کمیسیون تعزیرات آرد و نان استان از خرید ۱۱۲‌هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در سال‌جاری خبر داد و گفت: این میزان گندم با مبلغ ۳۴۰‌میلیارد‌ریال به‌صورت نقدی خریداری شده است.

وی افزود: خرید این میزان گندم توسط ۱۸ مرکز خرید کارخانجات آردسازی و سیلوی نکا و ۴ مرکز شرکت تعاونی به قمیت میانگین ۳هزار و ۵‌ریال انجام شد. فرزانه در این جلسه به بیان سیاست‌های دولت برای ساخت خبازی‌های آزادپز به منظور اصلاح الگوی مصرف پرداخت و گفت: سیاست کلی حرکت به سمت آزاد پزی با انبوه‌پزی و ارتقای کیفیت نان است.

وی درخصوص افزایش قیمت نان نیز گفت‌:در حال حاضر کیفیت نان یکی از مشکلات مهم خبازی‌ها است و تا زمانی که وضعیت آنها همین گونه باشد، افزایش قیمت نان هیچ تاثیری در کیفیت آن نخواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بر تجمیع نانوایی‌های سنتی تاکید کرد و یادآور شد: گسترش واحدهای آزادپز در شرایط کنونی قابل قبول نیست و این امر باید به‌صورت هدفمند انجام شود. وی افزود: به منظور سیاست‌های شرکت غله و راهبرد آن درباره تجمیع و تولید نان صنعتی، کیفیت و افزایش قیمت نان و نحوه اداره‌ خبازی‌ها باید توسط این شرکت و اتحادیه خبازان طرحی ارائه گردد و برای اتخاذ تصمیمات لازم در این کمیسیون مطرح شود.

فرزانه یارانه مستقیم نان مازندران را بیش از ۱۵۰‌میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان در برابر اعتبارات عمرانی سال‌جاری استان که ۱۳۶‌میلیارد تومان است، رقم بسیار بالایی است و باید به‌طور صحیح مدیریت شود.

وی در خصوص نحوه نگهداری گندم نیز گفت: برای نگهداری گندم مورد نیاز استان تاکنون یک سیلو ۱۰‌هزار تنی ایجاد شده و کارخانه‌ای دیگر نیز با ظرفیت ۱۵‌هزار تن در جویبار در دست ساخت است که زمینه احداث سایر سیلوها نیز تا پایان سال‌جاری توسط بخش خصوصی و شرکت غله استان باید فراهم گردد.

وی از کشف ۲۴۲‌کیسه آرد و جریمه شدن ۶۰‌میلیون‌ریالی مجرمین توسط کمیسیون آرد و نان استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در چند مورد نیز گران فروشی سبوس مشاهده شد که برابر دستورالعمل به پرداخت مبلغ ۲۵میلیون و ۸۶۰‌هزار‌ریال محکوم شدند.