اهواز - کیوانه گرجی: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب خوزستان از نیاز ۹۵‌میلیارد ریالی اعتبار برای لایروبی ساحل کارون در مقطع اهواز خبر داد.

فتح‌ا... دهکردی با بیان اینکه اعتبار طرح لایروبی ساحل کارون در اهواز ۱۵۰‌میلیارد ریال است، اظهار کرد: با توجه به اختصاص ۵۳‌میلیارد ریال از این بخش، بیش از ۹۵‌میلیارد ریال اعتبار برای اتمام این بخش از طرح نیاز است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف اجرای این طرح افزود: فاز اول طرح لایروبی کارون حد فاصل پل پنجم اهواز تا منطقه چنیبه است که ۳‌میلیون و ۵۰۰‌متر مکعب رسوب دارد و از این میزان بیش از ۸۸۰‌هزار مترمکعب در خشکی و۶۳۰‌هزار مترمکعب در آب است؛ لایروبی از این بخش نیازمند بیش از ۱۵‌میلیارد ریال اعتبار است.

وی با اشاره به نیاز‌های ساحل رودخانه برای جلوگیری از رسوب‌گذاری مجدد بیان کرد: باید ساحل رودخانه به نحوی تنگ شود تا شتاب آب بالا رفته و بدین ترتیب دیگر فرصتی برای ته‌نشینی رسوب در ساحل به وجود نیاید.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب استان در ادامه با اشاره به میزان رسوب موجود در رودخانه کارون در حد فاصل شهر‌های اهواز تا خرمشهر گفت: در حد فاصل شهر‌های اهواز تا خرمشهر بیش از ۱۱‌‌میلیون مترمکعب رسوب وجود دارد که باید طرح رسوب‌برداری از این مقطع رودخانه، هم‌زمان با دیگر فاز‌های اجرایی آن انجام شود.

دهکردی تاکید کرد: در خرمشهر ۴۰۰‌هزار مترمکعب رسوب‌برداری شده است که به دلیل مهیا نبودن حوضچه‌های لازم برای دفع و تخلیه رسوب این طرح متوقف شده است که با برگزاری جلساتی با شهردار و فرماندار خرمشهر برای تامین این حوضچه‌ها و چاه‌های تخلیه و دفع رسوب مقرر شد با همکاری شهرداری خرمشهر برای تامین حوض‌‌ها و تلاش فرماندار این شهرستان برای رفع معارضان، طرح رسوب‌زدایی رودخانه کارون در خرمشهر مجددا از سر گرفته می‌شود.

دهکردی با اشاره به موانع موجود در سواحل رودخانه، اظهار کرد: در شهر خرمشهر وجود شناور‌های مغروق در ساحل رودخانه موجب می‌شود تا عملیات رسوب‌گذاری در ساحل افزایش یابد و باید به نحوی برای رفع این مشکل نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.