ضرورت تجهیز پایانه‌های مرزی در خوزستان

صادرات کالا از خوزستان به عراق نسبت به سال گذشته ۱۳۴‌درصد افزایش وزنی داشت اهواز - کیوانه گرجی: استاندار خوزستان بر لزوم تجهیز پایانه‌های مرزی به نیروی انسانی مورد نیاز و نیز مکان مناسب برای اسکان افرادی که به منظور صادرات در مرز تردد می‌کنند خبر داد.

حجازی در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی استان خوزستان با بیان این مطلب افزود: باید پذیرفت که وضعیت کشور عراق متغیر است و ما باید با توجه به شرایطی که عراق دارد، صادرات خود را به این کشور تنظیم کنیم.

وی با اشاره به کاهش صادرات از استان خوزستان گفت: دنیا از وضعیت اقتصادی ناپایداری برخوردار است، از طرفی ما هم بازار کار سنتی داشتیم که کم‌کم از این بحران جهانی تاثیر پذیرفت و کاهش صادرات از این استان، بخشی از آن محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: ۲۰۵‌هزار دلار صادرات صنایع دستی از خوزستان در سال گذشته و افزایش این رقم به ۷۰۰‌هزار دلار طی امسال نوید خوبی است و نشان می‌دهد که اگر چه در زمینه فروش محصولات پتروشیمی با کاهش جهانی قیمت‌ها مواجه هستیم، اما از این طریق می‌توانیم هم به ایجاد اشتغال در روستاها امیدوار باشیم و هم از طریق صادرات صنایع دستی به رقم قابل‌توجهی دست پیدا کنیم.

استاندار خوزستان همچنین افزود: در بحث توسعه زیرساخت‌های صادرات نیز باید کمیته‌ای تعریف شود و بسیاری از مشکلات مربوط به راه، آب، برق، گمرک و غیره در آن مطرح و تصمیمات لازم گرفته شود و در نهایت خلاصه قرائتی از این تصمیمات در کارگروه مطرح شود.

رییس اتاق بازرگانی خوزستان نیز در این نشست ضمن انتقاد از عملکرد هیات عراقی در خصوص عدم پایبندی به اجرای تعهدات خود گفت: طی چند سال گذشته، هیات‌های زیادی از عراق به خوزستان آمده و با استانداری به توافق رسیدند، اما به تعهدات خود عمل نکردند.

سلیمانی با بیان اینکه با این وضعیت نمی‌توانیم به یک رابطه اقتصادی پایدار با عراق دست یابیم، گفت: نباید بحث صادرات از خوزستان را به کشور عراق محدود کنیم و بحث‌های کارگروه صادرات غیرنفتی خوزستان نباید صرفا به صادرات از مرزهای شلمچه و چزابه محدود شود.

در ادامه این نشست، مدیرکل گمرکات استان خوزستان در خصوص سهم ارزشی و وزنی صادرات از استان خوزستان به عراق در

سه ماه نخست سال جاری گفت: میزان صادرات به عراق از مرز چزابه، ۲۴‌هزار تن به ارزش ۴۱‌میلیون دلار طی امسال بوده که از نظر ارزش وزنی، ۱۳۴‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش وزنی داشتیم.علیدادی افزود: طی سه ماه نخست امسال، صادرات گروه پتروشیمی با سهم وزنی ۹۱/۷۴‌درصد و سهم ارزشی ۴۱/۷۷‌درصد، در گروه فلزات با سهم وزنی ۳۶/۶‌درصد و سهم ارزشی ۷/۶‌درصد، در گروه کشاورزی با ۲۵/۴‌درصد سهم وزنی و ۷۸/۸‌ درصد سهم ارزشی، در گروه صنعتی سهم وزنی صادرات ۷۴/۱‌درصد و سهم ارزشی ۲۱/۴‌درصد و در گرو ه معدن نیز ۷۲/۱۲‌درصد سهم وزنی و سهم ارزشی ۳۲/۳‌درصد صادرات رو به رو هستیم.

همچنین رییس سازمان بازرگانی استان خوزستان در این نشست در خصوص وضعیت کیفی صادرات خرما از این استان گفت: وضعیت کارخانجات بسته‌بندی خرما از نظر سطح کار، تکنولوژی و تجهیزات پایین است و این کارخانجات باید به نحوی ارتقا بگیرند.

وی همچنین از پیشنهاد و بررسی در خصوص ایجاد پایانه میوه، تره‌بار و سبزیجات در منطقه شوش دانیال خبر داد و افزود: این پایانه با اولویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به علت نزدیکی این منطقه به مرز چزابه و نیز راه‌آهن و قرار‌گیری در نقطه ثقل تولید محصولات کشاورزی به کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی پیشنهاد شده است.

چراغی توضیح داد: این پایانه همچنین به منظور ساماندهی به فرآیند صادرات میوه و تره‌بار پیش‌بینی شده است، چرا که عمده محصولی که به خارج صادر می‌شود از لحاظ بسته‌بندی و استاندارد‌سازی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و پایانه مورد نظر می‌تواند این کار را انجام دهد.