مشهد- فاطمه رمارم: به منظور کنترل و پیشگیری از بروز آنفلوآنزای خوکی در استان خراسان رضوی، فعالیت قرنطینه‌های دامپزشکی در نقاط داخلی و مرزی خراسان رضوی با شدت بیشتری انجام خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی، با اعلام این خبر، افزود: با توجه به حساسیت بیماری و ضرورت پیشگیری از بروز آنفلوآنزای نوعA در جمعیت انسانی و حیوانی، دامپزشکی نیز به عنوان یکی از ارکان سلامت جامعه، در حد توان خود اقدامات پیشگیرانه در خصوص این بیماری را انجام خواهد داد.

سیدمحسن دستور تصریح کرد: بین دام‌های موجود در استان و حتی کشور گزارشی مبنی‌بر ابتلای دام به آنفلوآنزای خوکی ارائه نشده است، اما وجود اقدامات پیشگیرانه توسط نهادهای ذی‌ربط ضروری است. وی خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از ورود انواع عوامل بیماری‌زا به استان، توسط قرنطینه‌های دامپزشکی از ابتدای سال تاکنون در نقاط مرزی و مبادی ورودی استان ۳۶‌هزار و ۱۳۶ دستگاه خودرو با استفاده از بیش از ۳‌هزار و ۹۰۰‌لیتر انواع مواد ضدعفونی‌کننده، پاکسازی شده است. مدیرکل دامپزشکی استان در زمینه صادرات انواع دام و فرآورده‌های خام دامی نیز گفت: طی ۴ ماه ابتدای سال جاری انواع کالاهای مرتبط با دامپزشکی به وزن ۵‌هزار و ۲۱۱‌تن و به ارزش ۹‌میلیون و ۹۹۱‌هزار دلار گواهی بهداشتی دامپزشکی برای صادرات به سایر کشورها را دریافت کردند.مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی، با بیان این مطلب افزود: مقصد صادرات یاد شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آسیای میانه و حوزه خلیج فارس و شامل انواع تخم‌مرغ خوراکی، پوست، دام زنده، انواع پرنده زینتی و... بوده است.

دستور از افزایش واردات انواع مواد اولیه خوراک دام و طیور نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و اظهار کرد: میزان واردات در ۴‌ ماه اول امسال، بیش از ۱۳۳‌هزار و ۱۸۰‌تن بوده که نسبت به سال قبل بیش از ۶۰‌هزار تن افزایش داشته است.

وی یادآورشد، طی مدت یادشده بیش از ۴‌هزار و ۷۴۵‌تن انواع کالاهای ترانزیتی مرتبط با دام و طیور نیز از طریق مرزهای استان وارد کشور شده و پس از اخذ گواهی دامپزشکی به مقصد مرزهای خروجی اجازه عبور داده شده است.