مشهد - فاطمه رمارم: معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از شهروندان خواست از کشتارهای غیرمجاز دام به دلیل ابتلا به تب کریمه- کنگو پرهیز کنند.

دکتر جواد اعلمی، با اعلام این مطلب کشتارهای غیرمجاز را عاملی در انتقال بیماری تب کریمه - کنگو دانست و از شهروندان خواست تا ضمن پرهیز از کشتار دام در معابر عمومی، گوشت و جگر تازه را نیز قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

وی افزود: احتمال بیماری در دام‌هایی نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو وجود دارد که به وسیله کنه بروز کرده و در صورت بی‌احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت، به همین دلیل لازم است جهت جلوگیری از انتقال بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت به عمل‌آید.

وی، سمپاشی دام‌ها قبل از جابه‌جایی، اخذ گواهی بهداشتی دامپزشکی برای حمل‌ونقل دام و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دام‌ها در کشتارگاه‌ها را از جمله اقدامات دامپزشکی برای پیشگیری از بروز احتمالی این بیماری دانست.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان اظهار کرد: در این راستا و طی ۳ماه ابتدای سال جاری تعداد ۲‌میلیون و ۲۸۲هزار راس گوسفند و بز و ۷۰ هزار راس گاو و گوساله و نیز ۷میلیون و ۵۷۰‌هزار مترمربع از جایگاه‌های دام استان با استفاده از ۴هزار و ۲۴۵ لیتر سم رایگان علیه انگل‌های خارجی سم پاشی شده‌اند.