رشد 11 درصدی درآمدهای مالیاتی آذربایجان ‌شرقی

تبریز- اسد فلاح: مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی از رشد ۱۱درصدی درآمدهای مالیاتی استان در سه ماه اول امسال نسبت به درآمدهای مصوب در قانون بودجه خبر داد. رسول رسولی با اعلام وصول ۷۳۱میلیارد و ۷۹۷میلیون و ۳۳۲هزار ریال درآمد مالیاتی در سه ماه نخست سال جاری گفت: ۶۰۲میلیارد و ۹۴۶میلیون و ۸۲۴هزار ریال از این درآمدها شامل مالیات‌های مستقیم و ۱۲۸میلیارد و ۸۵۰میلیون و ۵۰۸هزار ریال شامل مالیات‌های غیرمستقیم است.

وی، کل درآمدهای مصوب مالیاتی استان را برای سال جاری دوهزار و ۶۵۲میلیارد و ۴۵۰میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این میزان درآمد مالیاتی نسبت به مصوب پارسال ۲۶درصد افزایش یافته است.

رسولی با اشاره به اینکه در راستای تشویق مودیان مالیاتی، بخش عمده جرائم مالیاتی که تا پایان تیرماه جاری اظهارنامه خود را تسلیم کنند، بخشوده می‌شود، اظهارامیدواری کرد: درآمد مصوب مالیاتی سال جاری استان تحقق می‌یابد.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی گفت: با آموزش کارمندان و تجهیز نرم‌افزاری واحدهای مالیاتی استان، حذف فیزیکی پرونده‌های مالیاتی در دستور کار قراردارد و به منظور ارائه خدمات سریع‌تر و مناسب‌تر ارتباط ماموران و مودیان مالیاتی به حداقل می‌رسد.

مدیرکل امور مالیاتی استان از وصول ۱۸‌میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال مالیات بر ارزش افزوده در مرحله اول اجرای این قانون در استان خبر داد و اضافه کرد: در مرحله دوم هم ۱۳میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال وصول شده است.

وی کل درآمدهای مالیاتی وصول شده استان در سال گذشته را دو هزار و ۶۸۶میلیارد و ۹۸۳میلیون و ۱۱۶هزار ریال اعلام کرد و گفت: دوهزار و ۲۵۶میلیارد و ۸۶۳میلیون و ۴۷۱هزار ریال از این درآمدها، مالیات‌های مستقیم و ۴۳۰‌میلیارد و ۱۱۹‌میلیون و ۵۴۲ هزار ریال شامل مالیات‌های غیرمستقیم بود.

رسولی با اشاره به اینکه میزان درآمد مالیاتی استان در سال گذشته ۲۷درصد نسبت به درآمدهای مصوب رشد داشت، خاطرنشان کرد: درآمد مازاد مالیاتی استان به خود استان اختصاص یافته و براساس قانون ۸۰‌درصد آن برای طرح‌های عمرانی و ۲۰‌درصد در بخش جاری هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع اطلاعات مالیاتی گفت: ادارات مالیاتی استان مجهز به شبکه‌های LAN و VAN شده‌اند و در حال حاضر سیستم مالیاتی به صورت آن‌لاین در استان خدمات ارائه می‌کند و در آینده نزدیک حتی مبادله پرونده‌ها نیز از طریق سیستم نرم‌افزاری امکان‌پذیر می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی با اشاره به رتبه هفتم استان پس از تهران، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، فارس و بوشهر به لحاظ وصول درآمدهای مالیاتی اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه درآمد مازاد مالیاتی صرف عمران و توسعه استان می‌شود، شاهد گسترش فرهنگ پرداخت به موقع مالیات باشیم.

رسولی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی درخصوص مالیات بر ارزش افزوده برای اقشار مختلف استان خبر داد و افزود: واردکنندگان کالا، صادرکنندگان البته با نرخ صفر‌درصد، اشخاص حقوقی و بورس‌ها در حال حاضر مشمول این قانون هستند.