بندرعباس- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری و جانشین رییس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان گفت: تمرکز اصلی این کمیسیون بر مقابله با دانه درشت‌ها و سرباندها است که در کنار آن نظارت جدی بر تمامی مبادی ورود و خروج و تخلیه و بارگیری کالا، قاچاقچیان را زمین‌گیر کرده است.

محمدحسن پرآور با اشاره به عملکرد این کمیسیون در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: در سال ۸۷ بیش از ۱۰میلیون و ۷۸۰هزار لیتر محموله سوخت کشف شده است که این میزان در سال ۸۶ برابر با ۹میلیون و ۶۷۶هزار لیتر و در سال ۸۵نیز دو میلیون و ۲۹۱هزار لیتر بوده است.معاون سیاسی - امنیتی استانداری با بیان اینکه میزان سوخت کشف شده در سال ۸۷ نسبت به سال قبل آن، ۱۱درصد افزایش داشته است، افزود: سعی شده با ساماندهی شناورها و تفکیک آنان در سه بخش صیادی، مسافری و تجاری و نظارت هر چه بیشتر بر سهمیه‌بگیران سوخت در بخش‌هایی همانند کشاورزی و بانکرینگ و سایر دریافت‌کنندگان عمده، راهبرد نظارت با دقت نظر بیشتری دنبال شود که این امر نتایج درخشانی را نیز به همراه داشته است.

وی در بحث کشفیات سوخت به پرونده مهم محله «پشت شهر» بندرعباس اشاره کرد و گفت: این پرونده که قاچاقچیان با ترفندی خاص به وسیله لوله‌کشی از برخی منازل و پمپاژ، سوخت را به شناورها در دریا می‌رساندند، اواخر سال گذشته با انجام کار اطلاعاتی توسط نیروی انتظامی مورد شناسایی و هدف قرار گرفت که ارزش آن بیش از ۸۰۰میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: در این پرونده ۱۱فروند لنج توقیف و روند شناسایی و دستگیر سرباندهای اصلی آن در جریان است. وی گفت: اکثر کشتی‌های توقیفی در بحث سوخت، ثبت کشورهای خارجی هستند و خدمه‌های کشورهای مختلف در آن فعالیت دارند.

جانشین رییس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، با اشاره به تعیین شعب ویژه و کوتاه شدن فرآیند رسیدگی، تعداد پرونده‌های متشکله مربوط به قاچاق را در سال گذشته دو هزار و ۱۷۳ فقره عنوان کرد و یادآور شد: ارزش این پرونده‌ها بیش از ۲۵۱میلیارد تومان است و نسبت به رقم مدت مشابه خود در سال ۸۶ دارای رشد ۳۳۱درصدی است. وی میزان جریمه وصولی در سال گذشته را نیز ۱۸۵میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم در سال ۸۶ ، ۱۶۵میلیارد ریال بوده که رشد ۱۰درصدی را نشان می‌دهد.

پرآور همچنین با اشاره به اقدامات سه ماه سال جاری نیز بیان کرد: در سال جاری حدود ۴۵۹ پرونده قاچاق کالا و ارز به ارزش دو میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان ثبت شده است که جریمه وصولی این کالاها نیز پنج میلیارد ریال بوده است.