اهواز - خبرنگاردنیای اقتصاد‌: طرح بهسازی و ترمیم حلقه اصلی گاز احیای دو مخزن بی‌بی‌حکیمه و گچساران با هدف جلوگیری از کاهش تولید نفت در این حوزه عملیاتی انجام می‌شود‌.

بر اساس این گزارش، برای اجرای این دو طرح بیش از ۴۳‌میلیارد اعتبار برآورد شده است که طرح بهسازی و ترمیم حلقه اصلی گاز احیای مخزن گچساران با صد‌درصد پیشرفت فیزیکی و طرح بهسازی و ترمیم حلقه اصلی گاز احیای مخزن بی‌بی حکیمه نیز از ۵/۹۷‌درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که با انجام مراحل نهایی این دو طرح به بهره‌برداری رسید‌.

همچنین با هدف افزایش تولید و فرآورش نفت در این حوزه عملیاتی، طرح رفع نواقص و تکمیل نمکزدایی بی‌بی حکیمه ۱و۲ با صرف بیش از ۲۷‌میلیارد ریال اعتبار انجام می‌شود که این طرح نیز از ۶/۶۱‌درصد پیشرفت فیزیکی

برخوردار است‌. بهسازی خطوط لوله موجود در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از اولویت‌های مهم عملیاتی مدیران و کارکنان این شرکت است‌. در همسویی با انجام این طرح مهم، طرحی تعریف شده که با صرف بیش از ۱۳۹‌میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است‌.

جلوگیری از قطع یا کاهش تولید، کاهش هزینه‌ها، جایگزینی خطوط لوله جدید، جلوگیری از بروز حوادث و خسارت ناشی از آن، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و افزایش عمر مفیدخطوط لوله نفت و گاز از جمله اهداف مهم اجرایی طرح بهسازی خطوط لوله در حوزه عملیاتی گچساران است‌.

شرکت نفت و گاز گچساران مسوولیت تولید صیانتی نفت از ۱۸میدان نفتی را با استفاده بیش از ۶۵۰ حلقه چاه، ۱۰ واحد بهره‌برداری، سه کارخانه نمکزدایی، ۱۱ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ گاز و گاز مایع شامل کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ و پالایشگاه گاز و گاز مایع ۱۲۰۰ گچساران و۱۳۰۰ بی‌بی حکیمه را برعهده دارد‌. همچنین ۷۰ مجموعه تفکیک‌گر سرچاهی، دو مجموعه تفکیک و تقویت فشار سرچاهی، سه ایستگاه برق و حدود ۶‌هزار و ۲۴۷کیلومتر خط لوله ۴ تا ۴۲ اینچ در این حوزه عملیاتی وجود دارد‌. در این حوزه عملیاتی ۱۳ مخزن نفتی در مدار تولید وجود دارد که عمده نفت به ترتیب از مخازن گچساران با حدود ۴۷۸‌هزار بشکه در روز، بی‌بی حکیمه با حدود ۱۰۸‌هزار بشکه در روز و رگ سفید ۲ با حدود ۶۶‌هزار بشکه تولید می‌شود‌.

مخازن بنیک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان۲، سیاهمکان، گرنگان سولابدار، رودک و خویز نیز به ترتیب چهارمین تا سیزدهمین مخزن در مدار تولید این شرکت محسوب می‌شود‌. علاوه‌بر این مخازن کلیور کریم، زاغه، چهاربیشه، منصورآباد و کوه کاکی نیز جمعا با ظرفیت مجاز تولید ۱۸‌هزار بشکه در روز به عنوان مخازن برنامه شده این شرکت هستند‌.