اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: مراحل بازسازی و به روز کردن سکوی حفاری شهید مدرس پایان یافته و این سکو به‌زودی مجددا به ناوگان عملیات حفاری دریایی شرکت ملی حفاری ایران در خلیج فارس ملحق خواهد شد.

حیدر بهمنی، مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران با اعلام این مطلب افزود: مراحل بازسازی و به روز نمودن سکوی حفاری شهید مدرس پایان یافته و این سکو به‌زودی مجددا به ناوگان عملیات حفاری دریایی شرکت ملی حفاری ایران در خلیج فارس ملحق خواهد شد.

وی افزود: جهت راه‌اندازی و عملیاتی کردن سکو پس از ورود به آب‌های ایران ضروری است کمیته راه‌اندازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن سکوی مزبور را آماده عملیات کند.

بر اساس این گزارش، دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس در سال ۱۹۷۱ میلادی در کشور آمریکا ساخته و تا سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷) در میادین حوزه خلیج فارس مشغول به فعالیت بوده که با پیروزی انقلاب و تاسیس شرکت ملی حفاری ایران جزو ناوگان شرکت ملی حفاری ایران شد.

این دستگاه در سال ۱۳۶۵ پس از ۱۵ سال فعالیت عملیاتی بازسازی شده و تا سال ۱۳۸۴ به مدت ۱۹ سال به فعالیت ادامه داد. پس از آن به‌دلیل فرسودگی بیش از حد و همچنین عدم کارایی اکثر ماشین‌آلات و تجهیزات و عدم حداقل امکانات ایمنی و رفاهی و در نهایت عدم توانایی در انجام عملیات حفاری این دستگاه ترخیص و عملیات بازسازی و به روز کردن آن آغاز شد.

این گزارش حاکی است، پس از بازسازی و ارتقای کیفی دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس، مطابق قرارداد فی‌مابین شرکت ملی حفاری با شرکت نفت و گاز پارس این دستگاه به مدت پنج سال در میدان گازی پارس شمالی در منطقه خلیج فارس جهت حفاری ۱۷ حلقه چاه بکار گرفته و حدود ۸۹میلیون یورو درآمد خواهد داشت.