ارزش صادراتی کالاهای کاشانی نسبت به سال قبل ۵۱درصد افزایش یافته است کاشان - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: در سال گذشته کالاهای تولیدی کاشان به بازارهای ۳۹ کشور جهان صادر شد.

رییس اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کاشان با اعلام این خبر گفت: به منظور گسترش صادرات و حضور مستمر و فعال در بازارهای جهانی، تشویق و ترغیب صادرکنندگان و سرعت بخشیدن در امر صادرات، در سال گذشته افزون بر ۵میلیون و ۸۰۰هزار متر مربع فرش ماشینی، ۲۲هزار و ۲۲۰متر مربع پتو و۶۲۰هزار مترمربع کاشی گرانیتی و لعابی، همچنین انواع لنت ترمز خودرو، باسکول همکف، کولر آبی، سیمان، سیم‌برق، دستمال کاغذی، انواع نوشابه‎های گازدار و بدون گاز، گلاب، آبمیوه، آبلیمو، آب آشامیدنی، دوغ پاستوریزه، بیسکویت و ماکارونی به ارزش یک هزار و ۱۲۲میلیارد ریال در یک هزار و ۲۳۷ فقره گواهینامه صادراتی به خارج از کشور صادر شده است.

محمدرضا آرین افزود: ارزش صادراتی این کالاها نسبت به سال قبل از آن، ۵۱درصد افزایش داشته است. به گفته وی، کالاهای صادراتی کاشان به ۳۹ کشور در ۵ قاره جهان شامل آلمان، آمریکا، سوئد، ‌استرالیا،‌ کانادا،‌ برزیل، مکزیک، روسیه، ماداگاسکار، مالزی، سنگاپور، تایلند، ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان،‌ پاکستان، هندوستان، عراق، ‌عربستان، قطر، کویت،‌ امارات‌متحده عربی، بحرین، عمان، سوریه، آفریقای جنوبی، نیجریه، اوگاندا، اتیوپی، سودان، سنگال، مالی، زامبیا و ونزوئلا صادر شده است. وی در ادامه همچنین به انجام دو هزار و ۸۰۰ مورد بازدید فنی و نظارتی از واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان در این مدت خبر داد و گفت: این بازدیدها برای نمونه‌برداری و ارائه راهنمایی‌های فنی به منظور ارتقا و استمرار کیفیت محصولات انجام شده است که طی آن، تعداد دو هزار و ۳۱۰ نمونه از فرآورده‌های تولیدی مختلف توسط این اداره مورد آزمون قرار گرفته است.

رییس اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کاشان، نظارت بر کیفیت کالاهای مشمول استاندارد را از جمله اهداف اساسی اداره برشمرد و تصریح کرد: به منظور اجرای طرح جامع کنترل کالاهای مشمول استاندارد اجباری، از ۳۹۲ واحد صنفی و مراکز عرضه و فروش کالا، جایگاه‌های عرضه سوخت بنزین، گازوئیل و سیلندرهای گاز مایع در سطح شهرستان کاشان،‌ آران و بیدگل و نطنز بازرسی به عمل آمده و ضمن جمع‌آوری کالاهای فاقد علامت استاندارد ایران، راهنمایی‌های لازم ارائه شده است.

به گفته وی، در این مدت همچنین تعداد ۵۸۱ دستگاه وسایل سنجش برای درستی کار و دقت عمل مورد آزمون و کالیبراسیون قرارگرفته است. بر اساس این گزارش تاکنون برای ۱۳۷ فرآورده در شهرستان کاشان، پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده است.