ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: استاندار مازندران از تدوین منشور توسعه این استان در آینده نزدیک خبر داد.

سیدمحمد کریمی در دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اعلام این خبر افزود: تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های توسعه‌ای استان در سال‌های آینده طبق این منشور پیش خواهد رفت. وی در ادامه تراکم نسبی جمعیت استان را معادل ۱۲۳نفر در هر کیلومتر مربع بیان کرد و گفت: با توجه به این حجم تراکم الگوی ساخت و ساز و ترمیم بافت‌های فرسوده شهرهای مازندران تغییر یافته و ارتفاع سازی در دستور کار ساخت و‌سازها قرار گیرد.

وی افزود: از هم‌اکنون باید تمامی زیر ساخت‌های لازم این کار اعم از تقویت و اصلاح شبکه‌های آب‌رسانی، برق، گاز و... در دستور کار جدی تمامی دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

کریمی با اشاره به بحث مهار آب‌های سطحی به عنوان یکی از محورهای توسعه استان افزود: ۳۷درصد از تامین و توزیع آب کشاورزی استان از ۱۸۰۰ سردهنه سنتی تامین می‌شود که با تغییر این سردهنه‌ها به صنعتی این سهم به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.وی تعداد طرح‌های زودبازده اعم از سدها و بندهای انحرافی در بخش منابع مدیریت تامین و توزیع آب در بخش کشاورزی استان را ۳۲۷ طرح عنوان کرد و گفت: طرح‌های زودبازده در بحث مهار آب‌های سطحی استان ۲۰درصد نقش داشته است.

امیرهوشنگ پاشا، معاون بهره‌برداری و حفاظت شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان نیز در این جلسه با بررسی وضعیت موجود، مشکلات و راهکارها اظهار کرد: منابع آب تجدید شونده در هر کیلومتر مربع، در جهان ۳۱۷۰۰۰ مترمکعب در سال است که این رقم در ایران ۷۹۰۰۰ مترمکعب و در مازندران ۲۸۵۰۰۰مترمکعب است.

پاشا رتبه مازندران در میزان ظرفیت موجودی آب در کشور را ششم عنوان و اظهار کرد: استان مازندران در خصوص منابع آب تجدید شونده در سطح استان با سرانه ۲۲۰۰ مترمکعب در سال رتبه نهم کشوری را داراست.

وی با اشاره به اعتبارات طرح‌های توسعه منابع آب طی دو‌سال بیان کرد: این اعتبار در سال گذشته در حدود ۸۰میلیارد‌تومان بوده است که در سال جاری به ۱۶۱میلیارد تومان افزایش یافته است.