مجتمع فناوری‌های نوین فدک از واحدهای فناوری مستقر در مرکز رشد جامع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، برای نخستین بار در سطح خاورمیانه، اقدام به حل معضل چند‌ساله زیست‌محیطی لجن‌های نفتی کرد.‌

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان، مدیرعامل مجتمع فناوری‌های نوین فدک در مورد این اقدام گفت: یکی از مسائل موجود در تمام صنایع نفت، شامل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، مراکز استخراج، حمل و پایانه‌ها، مشکل وجود لجن‌های حاوی فلزات سنگین و ترکیبات نفتی در مراحل مختلف فرآیند است که آن را به یک معضل جدی زیست محیطی تبدیل کرده است. حسین فخاری افزود: روش استفاده از لجن‌های نفتی در فرآیند تولید سیمان یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای این مشکل است.

وی ادامه داد: این روش که در برخی از کشورهای صنعتی مانند آمریکا، کانادا و بعضی از کشورهای اروپایی اجرا شده است، علاوه بر اینکه با تثبیت فلزات سنگین در ساختار بتن، منجر به جلوگیری از هرگونه پیامد زیست‌محیطی می‌شود از محتوای حرارتی موجود در لجن‌های نفتی نیز به عنوان بخشی از سوخت کوره‌های مورد نیاز سیمان استفاده می‌شود.

مدیرعامل مجتمع فناوری‌های نوین فدک اظهار کرد: این واحد فناوری با همکاری کارخانه سیمان سپاهان برای نخستین بار در سطح کشورهای منطقه، استفاده از لجن‌های نفتی را در فرآیند تولید سیمان با موفقیت به اجرای صنعتی رسانده است.

وی افزود: در این زمینه به عنوان نخستین اجرای صنعتی، با بررسی و آنالیز لجن‌های نفتی پالایشگاه اصفهان ۳۸۰‌تن از این لجن‌ها با نظارت و اجرای مجتمع‌های فناوری‌های نوین فدک از محل پالایشگاه اصفهان به کارخانه سیمان سپاهان که از صنایع پیشرو در صنعت است، منتقل شد و با ارائه فرمولاسیون و نسبت اختلاط مشخص، این پسماندها را در فرآیند تولید سیمان با موفقیت مورد استفاده قرار دادند.