آسفالت تمام راه‌های روستایی بالای ۵۰ خانوار کشور

ساری - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی وزارت راه و ترابری از اعتبار ۱۵۰میلیارد تومانی برای آسفالت راه‌های روستایی کشور خبر داد، اظهار امیدواری کرد تا پایان برنامه پنجم توسعه تمامی راه‌های روستایی بالای ۵۰ خانوار آسفالت می‌شوند. سید حسین میرشفیع، در دیدار از روند اجرایی طرح‌های راهسازی شهرستان ساری از دستور وزیر راه و ترابری برای اجرایی شدن طرح‌های راه روستایی خبر داد و عنوان کرد: با اعتباری معادل ۳۵۰۰میلیارد ریال، ۲۲۰۰ طرح راه روستایی اجرایی می‌شوند که در این میان سهم استان مازندران با ۹۵میلیارد ریال برای انجام آسفالت ۲۷۶ کیلومتر راه‌های روستایی در قالب ۱۱۲ طرح خواهد بود.

وی در ادامه ضمن اشاره به آسفالت کردن ۹۴۶۶ کیلومتر راه روستایی در سطح کشور در سال جاری تصریح کرد: در حال حاضر از ۱۰۸هزار کیلومتر راه روستایی در کشور حدود ۷۲هزار کیلومتر از نعمت راه آسفالته برخوردار هستند. معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی وزارت راه و ترابری در ادامه به طراحی برنامه حمل‌ونقل عمومی روستایی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با ارائه این طرح و اجرای آن پس از تدوین نهایی و اصلاح مقررات تعاونی‌ها، روستاها نیز نظیر شهرها دارای ناوگان عمومی مانند تاکسیرانی، اتوبوس‌رانی و سرویس‌های منظم ایاب و ذهاب خواهند شد.

میرشفیع در ادامه ضمن اهمیت بخشیدن به نگهداری راه‌هایی روستایی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از راه‌های روستایی در سطح کشور احتیاج به بازسازی و ترمیم داشته که از جمله می‌توان به ترمیم آسفالت این محورها، ترمیم شانه‌ها، نصب علائم، روکش آسفالت و... اشاره کرد، از این رو وزارتخانه سالانه حدود هزار میلیارد تومان اعتبار صرف حفظ و نگهداری این موارد نیاز داشته که با توجه به اعتبارات دریافتی برای نگهداری راه‌های روستایی اقدام می‌شود. معاونت ساخت و نگهداری راه‌های روستایی وزارت راه و ترابری در ادامه ضمن اشاره به کاهش ۲۵درصدی اعتبارات عمرانی استان‌های کشور اظهار داشت: با توجه با تخصیص اعتبارات در سال جاری برای استان مازندران، باید برای عملیات اجرایی پروژه‌های راه‌های روستایی این استان از قبیل احداث پل و بهسازی راه‌ها از اعتبارات استانی استفاده شود.

میرشفیع در ادامه از تعامل و مذاکره با نمایندگان مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود : پیرو مذاکراتی که با نمایندگان مردم شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی داشتیم، مقرر شد روستاهای بالای ۵۰ خانوار مرکز استان که طول راه دسترسی آنها از جاده اصلی کمتر از یک کیلومتر است، با تامین اعتبار لازم آسفالت شوند.

بر اساس این گزارش، استان مازندران دارای ۷۷۰۰ کیلومتر راه روستایی بوده که از این مقدار ۳۵۹۷ کیلومتر آن آسفالته است.