خراسان جنوبی قطب برق در شرق کشور

بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت : این استان که در سالیان گذشته جزو محروم‌ترین مناطق از لحاظ صنعت برق محسوب می‌شد امروز در حال تبدیل شدن به قطب انرژی برق شرق کشور است.

وی این افتخار بزرگ را برگ زرینی در پرونده خدمت گذاری صنعت برق استان برشمرد و خاطرنشان کرد: ساخت نیروگاه گازی قاین با ظرفیت ۷۵۰ مگاوات و اجرای نیروگاه سیکل‌ترکیبی با ۷۵۰مگاوات در این شهر و ساخت ۲۲۷ کیلومتر خطوط ۴۰۰کیلو ولت و اجرای ۱۴۲۲ کیلومتر خطوط ۱۳۲ کیلو ولت و ساخت ۱۵ پست ۱۳۲ کیلو ولت به ظرفیت ۵۴۰ مگاوات، بخشی از اقدامات صورت گرفته در بخش تولید، انتقال و فوق توزیع در استان است.

محمد علی ضامن در دیدار استاندار خراسان جنوبی از طرح‌های این شرکت، همچنین ساخت ۸‌هزار و ۹۷۸ کیلومتر شبکه فشار متوسط زیرزمینی و هوایی، ساخت سه‌هزار و ۲۱۹ کیلومتر شبکه فشار ضعیف زمینی و هوایی، نصب ۵‌هزار و ۹۲ دستگاه ‌

ترانسفورماتور هوایی و زمینی را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته طی ۳۰سال گذشته در صنعت برق خراسان جنوبی برشمرد.

وی افزود: طی مدت یادشده به یک‌هزارو۲۵۰ روستا برق رسانی شده که این آمار بیش از ۹۸‌درصد روستاهای استان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در ۳۰سال گذشته یک‌هزار و ۶۳۰ حلقه چاه کشاورزی برق دار شده و ۱۸۷‌هزار انشعاب برق به مردم واگذار شده است.

ضامن با بیان اینکه همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای برق هستند افزود: ۳۲۵ کیلومتر مدار در قسمت شبکه انتقال برق در خراسان جنوبی وجود دارد.

وی اظهار کرد: بهره‌مندی دو‌هزار و ۵۰۰ خانوار و ۱۴۳ روستا از نعمت برق از مهم‌ترین کارهای دولت نهم در حوزه صنعت برق استان در چهار سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ پست فوق توزیع با ظرفیت ۵۴۰ مگاوات در استان در حال بهره‌برداری است، یادآور شد: تعداد

پنج‌هزار و ۲۶۲ دستگاه‌ترانسفورماتور توزیع برق در خراسان جنوبی وجود دارد. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی درخصوص وضعیت تولید برق در استان گفت: ظرفیت نصب شده تولید برق ۴۳۶ مگاوات و ظرفیت اسمی‌تولید۴۱۳ مگاوات است.

ضامن با بیان اینکه نرخ خاموشی در کشور ۳ دقیقه در روز است تصریح کرد: این در حالی است که نرخ خاموشی به ازای هر مشترک برق در استان ۱۲/۱ دقیقه است.

وی افزود: با اجرای شبکه‌های جدید، نیروهای جوان و آماده به کار بر آن هستیم این آمار را تا پایان سال به یک دقیقه در روز کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: خط ۴۰۰ کیلوولت قاینات بیرجند - زاهدان که تاکنون ۱۲۷ کیلومتر آن اجرا شده با سرمایه‌گذاری ۹ ‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان و اجرای خط ۴۰۰ کیلو ولت سه قلعه، طبس، یزد که تاکنون ۸۲ کیلومتر آن ساخته شده از جمله مصوبات سفر اول هیات دولت به استان است.

وی واگذاری ۶‌هزار و ۶۷۳ فقره انشعاب رایگان به روستائیان محروم از نعمت برق که به دلیل عدم توان مالی قادر به تامین هزینه‌های انشعاب برق نیستند را از دیگر مصوبات سفر اول هیات دولت به استان اعلام کرد.

وی بیان کرد: این میزان واگذاری انشعاب رایگان بیش از ۳۷۰میلیون تومان هزینه در برداشته است.

ضامن ساخت پست و خط ۱۳۲ کیلو ولت درح به طول ۸۰ کیلومتر، ساخت خط انتقال از خوسف تا شهرک صنعتی شماره ۲ بیرجند که به طول ۸ کیلومتر اجرا شده است و ساخت خط انتقال شهرک صنعتی شماره ۲ فردوس را از جمله مصوبات دوره دوم سفر هیات دولت به استان برشمرد.

وی گفت: ساخت نیروگاه سیکل‌ترکیبی شهرستان فردوس با سرمایه گذاری بخش خصوصی، ساخت خط و پست ۱۳۲ کیلوولت شهرک صنعتی قاین، ساخت خط فشار متوسط دو مداره شهرک سنگ سربیشه به طول ۱۲ کیلومتر و ساخت خط فشار متوسط دومداره شهرک صنعتی شماره ۲ بیرجند به طول ۱۲ کیلومتر را از دیگر مصوبات سفر دوم هیات دولت به استان در بخش برق بیان کرد.