1,5 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ایرانی در آستاراخان

۷۰درصد تخلیه کالاهای اقتصادی آستاراخان مربوط به ایران است

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد‌: نخست وزیر آستاراخان روسیه با بیان اینکه سال پیش پنج‌میلیون تن انواع کالاهای اقتصادی در اسکله‌های این استان تخلیه شده است‌، گفت: ۷۰درصد تخلیه کالای‌های اقتصادی آستاراخان مربوط به ایران است‌. کنستانتین آلکنسیو یچ مارکلوف به همراه اعضای اتاق بازرگانی آستارخان روسیه پس از بازدید از چند طرح صنعتی و کشاورزی استان مازندران با حضور در استانداری مازندران در جمع اعضای این اتاق افزود‌: باتوجه به پتانسیل‌های موجود مبادلات تجاری بین ایران و روسیه می‌تواند دوچندان شود.

به گفته مارکلوف به‌رغم مشکلاتی که در سر راه تجار ایرانی در آستارخان وجود دارد‌، اما تجار مازندرانی در آستاراخان احساس راحتی و آرامش می‌کنند و اکنون ۱۲۸ شرکت تجاری و اقتصادی ایرانی در آستاراخان روسیه به ثبت رسیده است.

وی مقدار سرمایه گذاری ایرانی در آستاراخان را یک و نیم‌میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ۴۰۰هزار دلار از این سرمایه گذاری به صورت مستقیم صورت گرفته است.

مارکلوف دریای خزر را دریای صلح دوستی دانست و گفت: آستارخان در نظر دارد با همکاری کشورهای حاشیه خزر به ویژه ایران و استان مازندران تفاهم نامه اقتصادی امضا کند.

وی مشارکت‌های جدید جهانی وبین کشوری را وابسته به حضور تجار در محل تجارت و آگاهی دقیق از بازار دانست و گفت: اکنون وب سایت اطلاع‌رسانی از وضعیت بازار و تقاضای کالای آستاراخان طراحی و به بهره برداری رسیده است.

نخست وزیر آستاراخان در ادامه بر ایجاد نمایشگاه برای معرفی کالاها و ظرفیت‌های بین کشورهای حاشیه خزر تاکید کرد و گفت: به این منظور بنا داریم پس از بازگشت به آستاراخان کارگروه تخصصی تجاری و اقتصادی آستاراخان را با حضور مسوولان اتاق بازرگانی استان‌های شمالی ایران تشکیل بدهیم.

وی اظهار کرد: در این کارگروه ظرفیت‌ها و مشکلات تجار به ویژه در بخش حمل و نقل‌، ویزای بازرگانان و گمرکات مورد بررسی و راه حل منطقی ارائه خواهد شد.

وی موقعیت آستاراخان با استان مازندران را در بخش‌های کشاورزی و صنعتی مشابه هم خواند و گفت: رویکرد آستاراخان برای توسعه همانند مازندران توجه به صنعت و کشاورزی در کنار هم است.

وی گفت: مدیران اقتصادی آستاراخان در نظر دارند تا شرکت‌های مشترکی را از صنایع کشاورزی در دو استان ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از محصولات کشاورزی تولیدی مازندران برای مردم آستاراخان ناآشنا است‌، اظهار کرد: آستاراخان پیشنهاد تشکیل سازمان همکاری اقتصادی کشورهای حاشیه خزر را در دستور کار دارد و پیگیر تشکیل این سازمان است.

مارکلوف به کریدور شمال و جنوب که از استان مازندران نیز عبور می‌کند اشاره کرد و گفت: باید از این موقعیت حداکثر استفاده برای افزایش تجارت بین مازندران و آستارخان بهره بگیریم.

نخست وزیر آستاراخان بر توسعه گردشگری بین کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کرد و گفت: اکنون در این صنعت روابط بسیار ضعیف است که باید به آن توجه ویژه شود.

سید محمد کریمی استاندار مازندران نیز در این نشست با بر شمردن موقعیت ویژه مازندران در بخش‌های صنعتی و معدنی‌، کشاورزی‌، گردشگری، انرژی نفت و دریا و جنگل گفت: این استان آماده همکاری همه جانبه برای توسعه تجاری است.

وی مازندران را با مردمی فرهنگی و مهمان‌نواز معرفی و اظهار کرد: باید صنعت گردشگری را بین کشورهای حاشیه خزر با توسعه بنادر و فرودگاه‌ها افزایش بدهیم.