ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: یازدهمین زیرگذر باکسی راه‌آهن شمال در مازندران در شهرستان قائم‌شهر با موفقیت به بهره‌برداری رسید. این زیرگذر باکسی ریلی که در گذرگاه طالقانی قائمشهر راه‌اندازی شده است، یازدهمین دستگاه از نوع خود می‌باشد که در راه‌آهن شمال با توجه به شرایط جغرافیایی خاص شهرهای مازندران و گلستان که عموما دارای زمین‌های کشاورزی و مسکونی است، ساخته شد. به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن شمال سیدفرهاد ظهور پرواز، مدیرکل راه‌آهن شمال با اشاره به این که همواره یکی از مشکلات راه‌آهن در مناطق مسکونی تردد وسایل نقلیه و عبور مرور عابران از عرض خط آهن است، افزود: از این رو برای رفع مشکلات شهروندان در این زمینه راه‌آهن شمال از سال ۸۲ در صدد بررسی راهکارهایی برای رفع مشکلات گذرگاه‌ها و عبور و مرور عابران و وسایل نقلیه برآمد که در نتیجه نصب زیرگذرهای باکسی به عنوان یک راهکار بهینه برای مناطقی که نیاز به تغییر واریانت ندارد و نیز آب‌های زیرزمینی در آن مناطق مانعی برای این کار نباشد انتخاب و تاکنون نیز ده دستگاه از این نوع زیرگذرگاه‌ها در مناطق فیروزکوه، زرین‌دشت، مهاباد، ساری، زیرآب، شیرگاه و اکنون نیز در گذرگاه طالقانی قائمشهر با همکاری شهرداری این شهر ساخته شد.

وی هزینه ساخت این زیرگذر را برای هررمپ ورودی و خروجی بدون در نظر گرفتن تغییر واریانت (جابه‌جایی مسیر خط) بیش از یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال اعلام کرد و گفت: زیرگذر فوق با توجه به دو دهنه بودن آن قریب به ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال هزینه در برداشته است.

ظهور پرواز افزود: تاکنون برای ساخت این زیرگذرها بیش از شش میلیارد ریال هزینه شده است. مدیرکل راه‌آهن شمال ضمن اعلام آمادگی برای ساخت تعداد بیشتری از این زیرگذرها در دیگر مناطق، خواستار همکاری استانداری‌های مازندران و گلستان و شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌های مرتبط در جذب و به کارگیری اعتباری خاص در این زمینه شد.

یوسف گرانپاشا، معاون فنی و مدیر اجرایی این طرح نیز گفت: این طرح در ابعاد ۲/۵ متر طول و ۲/۵ متر ارتفاع در دو دهنه ساخته شده است.

وی افزود: راه‌آهن شمال مجموعا دارای ۱۳۳ گذرگاه است که تاکنون تعدادی از آنها به پل‌های روگذر و تعدادی نیز به زیرگذر باکسی مجهز شده‌اند. وی افزود: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز این اداره کل قادر به ساخت تعداد بیشتری زیرگذرهای باکسی است.