ساری- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: سیلوی ۵۳هزار تنی بندر امیرآباد تا دهه فجر سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار مازندران در نشست با نمایندگان وزارت کشاورزی کشور قزاقستان با اعلام این خبر افزود: این سیلو براساس تفاهمنامه منعقد شده بین روسای‌جمهور ایران و قزاقستان در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ساخته خواهد شد.

ابوطالب شفقت با اشاره به اینکه در صورت بهره‌برداری از این طرح، ارزش افزوده این سیلو به ۵۰میلیون دلار در سال می‌رسد، تصریح کرد: شرکت غله جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است تا یک سیلوی ۵۳هزار تنی و یک کارخانه آرد را در محل بندر ساخته و طرف قزاقی نسبت به تهیه غله، آرد و گندم موردنیاز کارخانه آرد این بندر اقدام کند.

وی با اشاره به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های مختلف مازندران از جمله تولید ۷۰نوع محصول باغی و کشاورزی گفت: مازندران با قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب می‌تواند نقش اساسی در حمل و نقل کالا بین کشورهای حاشیه دریای خزر داشته باشد، به همین دلیل مازندران آمادگی هرگونه همکاری تجاری و گمرکی بین دو کشور را دارد.

شفقت گفت: قزاقستان به عنوان کشور دوست و همسایه ایران می‌تواند ضمن فعالیت در بندر امیرآباد، در زمینه ایجاد واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی خوراک دام با استان مازندران همکاری کند. بهروز نیک‌پور، نماینده شرکت غله جمهوری اسلامی و مدیر طرح ساخت سیلوی بندر امیرآباد نیز در این نشست با اشاره به رشد ۳۵درصدی ساخت کارخانه آرد این بندر گفت: در حال حاضر تا ساخت و بهره‌برداری کامل سیلو، بارهای غله، گندم، سبوس و جو دو کشور در دو انبار مسقف بندر امیرآباد جمع‌آوری می‌شود. وی همچنین مدت زمان نصب تجهیزات و تاسیسات در سیلو و کارخانه آرد را شش ماه عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود حجم مبادلات جمهوری اسلامی و قزاقستان در دو سال آینده با ده‌میلیارد دلار نیز افزایش یابد.