رشت-خبرنگار دنیای اقتصاد: بیش از ۶۳۴‌هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۹۴‌میلیون و ۸۰۰‌‌هزار دلار در سال گذشته از گمرکات استان گیلان صادر شد که این میزان از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۵‌درصد و از لحاظ ارزش ۶‌درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک بندر انزلی با بیان مطلب فوق عمده کالاهای صادراتی را از ۴ گروه صنعت و پتروشیمی، مصالح ساختمانی، کشاورزی و کالاهای معدنی برشمرد و افزود: مقصد عمده این کالاها کشورهای روسیه و‌آسیای میانه و برخی از کشورهای اروپایی و عراق بودند.

غلامحسین نوحی اظهار کرد: در این مدت همچنین بیش از چهار میلیون و ۱۲۸‌هزار تن کالا به ارزش بیش از ۵/۲‌میلیارد دلار به استان وارد شد که این میزان به لحاظ وزن نسبت به مدت مشابه هیچ‌تغییری نداشته و از لحاظ ارزش نیز ۲۳‌درصد افزایش داشته است. وی عمده این کالاها را انواع آهن‌آلات و چوب و اشیای چوبی و مواد اولیه شرکت‌های تولیدی دانست که از کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، آلمان و سوئیس وارد استان گیلان شده است.

وی درآمد گمرکات استان را نیز در این مدت بیش از هزار و ۷۸‌میلیارد ریال دانست که در مقایسه با سال قبل رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

نوحی در ادامه درخصوص وضعیت و جایگاه گمرکات گیلان در کشور گفت: خوشبختانه در گمرکات گیلان طی چند سال اخیر اقدامات قابل توجهی برای افزایش کارآمدی و بهره‌گیری از تکنولوژی روز انجام گرفته، به‌گونه‌ای که در حال حاضر گمرکات انزلی در حوزه مکانیزه بودن تمام رویه‌های گمرکی و گمرک الکترونیک مقام اول کشور را دارد و انتظار می‌رود تا با توجه به پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه‌های کشاورزی و تلاش برای ایجاد واحدهای صنعتی در استان و وجود منطقه آزاد انزلی روند صادرات غیرنفتی استان شتاب بیشتری داشته باشد.