توسعه در استان قم یک قدم جلو رفت

گروه استان‌ها- رییس‌جمهوری و هیات دولت روز چهارشنبه هفته گذشته در دور دوم سفرهای استانی به استان قم سفر کردند تا نتایج ۵۶ مصوبه‌ای را که در سفر اول برنامه‌ریزی شده بود، از نزدیک پیگیری و مشاهده کنند، این در حالی است که پیش از این محمد ناظمی اردکانی، استاندار قم در نشستی اعلام کرده بود که از ۵۶ مصوبه‌ برای استان قم، ۲۳ مصوبه به اجرا رسیده است، ۳۰ مصوبه در دست اقدام و دو مصوبه در حال پیگیری است و یک مصوبه هم هنوز اجرا نشده است.

بر اساس این گزارش در سفر دوم به استان قم هیات‌دولت با تصویب ۷۲ طرح عمرانی، خدماتی، زیربنایی، اقتصادی و ... توانست تصمیمات راهبردی خاصی برای توسعه این استان اتخاذ کند.

به گزارش «ایرنا»، رییس‌جمهوری در نشستی با خبرنگاران، گزارش مکتوبی از مصوبات جلسه استانی هیات دولت در قم را قرائت کرد که شامل ۷۲ مصوبه زیربنایی، اقتصادی، فرهنگی آموزشی، بهداشتی، رفاهی و ورزشی بود.

وی، پیش‌بینی ۴۴میلیارد ریال برای اجرای عملیات آب و خاک تعاونی‌های تولید، توسعه باغات در زمین‌های شیبدار استان و عملیات آبخیزداری، اختصاص مبلغ ۱۰میلیارد ریال برای مطالعه و ساخت مرکز تحقیقات کشاورزی استان، پیش‌بینی مبلغ ۱۶۰میلیارد ریال برای ساخت و تکمیل شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی ۳ و ۴ و واگذاری زمین‌های مورد نیاز (۲۰۰۰هکتار) طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به قیمت منطقه‌ای را از مهمترین مصوبات هیات دولت دانست.

احمدی‌نژاد گفت: ۲۰میلیارد ریال نیز برای انجام لایروبی قنوات استان قم اختصاص یافت.

وی همچنین تکمیل مطالعات و اجرای کمربندی شمال غربی قم در سال‌ ۱۳۸۷، تسریع در ارتقای مشخصات فنی راه قم - آوه، تکمیل مطالعات و شروع اجرای برقی کردن و افزایش سرعت راه‌آهن تهران -قم، تسریع در ساخت راه‌آهن کمربندی قم (سپر رستم، گارمانوری، ایستگاه ساقه )، چهار خطه کردن جاده قدیم قم -تهران و تکمیل راه قم -گرمسار را در سال ۸۷ از دیگر طرح‌های مصوب اعلام کرد.

رییس‌جمهوری گفت: هیات دولت همچنین طرح‌های ساخت تقاطع راه قم-گرمسار با کمربندی قم-تهران، واگذاری خط راه‌آهن متروکه قم برای اجرای طرح‌ها به شهرداری و مطالعه دو خط سریع‌السیر راه‌آهن تهران-قم را تصویب کرده است.

وی افزود: دولت مبلغ چهار میلیارد ریال نیز برای ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد قم و اعطای تسهیلات به مبلغ شش‌هزار میلیارد ریال برای اجرای حداقل ۳۰طرح بزرگ تولیدی -صنعتی و ۴۰میلیارد ریال نیز برای ایجاد شهرک یا مجتمع جامع خدمات و تاسیسات متمرکز آی تی اختصاص داده است.

احمدی‌نژاد همچنین گفت: طرح انجام مطالعه و شناسایی مقدماتی و تفصیلی مناطق اکتشافی معادن مس و آهن در استان و کاهش محدود استقرار صنایع از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران به ۷۰ کیلومتر نیز به تصویب رسید.

وی مطالعه و اجرای یک شهرک صنعتی نمونه به مساحت حداقل دو‌هزار هکتار در محور تهران-قم، ساخت پزشک قانونی استان، ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی و اختصاص مبلغ ۱۵میلیارد ریال کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر قم و اختصاص مبلغ‌‌ ۱۰۰میلیارد ریال به طرح توسعه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) را از طریق محل فروش تراکم و تغییر کاربری اضافی را از دیگر مصوبات زیربنایی هیات دولت برای قم عنوان کرد.

احمدی‌نژاد تعیین تکلیف زمین‌های قابل واگذاری به سایت گردشگری شهر قم واقع در ابتدای اتوبان قم -تهران، دعوت از نماینده انبوه‌سازان (سرمایه‌گذاران) استان در شورای تامین مسکن استان‌ها، انعقاد قرارداد ساخت واحدهای مسکونی با انبوه‌سازان (سرمایه‌گذاران) استان در شهرک پردیسان مشابه قرارداد در شهر جدید پرند، ساخت تقاطع غیرهمسطح و دو باب مسجد در شهرک پردیسان، واگذاری ۲۰هکتار زمین برای احیای بافت‌های فرسوده و بازگشایی محورهای بافت فرسوده شهر قم و اختصاص مبلغ ۱۰۰میلیارد ریال برای اصلاح و احیای بافت فرسوده شهر قم از دیگر مصوبات هیات دولت در قم دانست.

وی اظهار کرد: هیات دولت طرح تامین اعتبار ساخت طرح میدان روح‌ا...، گازرسانی به ۳۳ روستای جدید در سال۸۷، صدور مجوز و تامین خوراک برای ایجاد پالایشگاه و صنایع پتروشیمی و ساخت نیروگاه برق جدید در استان توسط بخش غیردولتی، انجام مطالعه کانال انتقال آب از سد پانزده خرداد تا دشت قم به طول ۸۰ کیلومتر و مطالعه و اجرای لایروبی بخش جنگلی رودخانه قمرود را به تصویب رساند.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به مصوبات هیات دولت در زمینه اقتصادی گفت : مبلغ ‌۵۰میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه، شش‌هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی، ۲۰میلیارد ریال به منظور تامین یارانه سود تسهیلات تخصیصی به بخش غیردولتی جهت متقاضیان ساخت سیلو و انبارهای مکانیزه، نگهداری و ذخیره‌سازی گندم، غلات و انتقال صنوف آلاینده از مراکز شهری استان به حاشیه شهر (شهرک‌های صنعتی) اختصاص یافت.

وی، بخشودگی جرایم، تاخیر وام پرداختی دامداران در سال ۱۳۸۴از طریق بانک تجارت، اختصاص ۲۵میلیارد ریال تسهیلات جهت سرمایه در گردش و ایجاد واحدهای تعاونی، اختصاص مبلغ ۱۰میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های تعاونی فارغ‌التحصیلان و بانوان با‌‌۱۰درصد سهم آورده و اختصاص ۱۵میلیارد ریال کمک دیه به زندانیان معسر را از دیگر مصوبات مهم دولت در زمینه اقتصادی قم اعلام کرد.

وی گفت: اختصاص ۳۰میلیارد ریال برای ساماندهی بستر رودخانه قمرود، اختصاص یک‌میلیارد ریال برای تقویت و تکمیل طرح کنترل بیگانگان، پرداخت کامل معادل زکات جمع آوری شده از مردم استان در طرح‌های استانی و روستایی و احتساب استان قم به عنوان منطقه محروم صنعتی به منظور بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی در شهرک‌های صنعتی و اختصاص ۱۰میلیارد ریال جهت کمک بلاعوض برای دهیاری‌های استان و ۱۵میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه برای طرح‌های درآمدزا نیز به تصویب هیات دولت در قم رسید.

احمدی‌نژاد همچنین گفت: دولت در زمینه فرهنگی آموزشی نیز مبلغ ۲۰‌میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی شهر قم و ۲۲میلیارد ریال برای اجرای مجتمع فرهنگی امامزاده شاه سیدعلی (ع ) و مرمت و تکمیل مساجد و اماکن مذهبی، موسسه جامعه القرآن کریم و دیگر مساجد و مصلی‌های استان اختصاص داد.

وی، آغاز ساخت تالار مرکزی شهر قم، انجام مطالعه ایجاد شهرک صنایع دستی و بازارچه فرش در استان و تعیین هشت منطقه به عنوان مناطق نمونه گردشگری، ایجاد یک پایگاه پژوهشی باستان‌شناسی در مرکز قم، تجهیز و راه‌اندازی دو موزه در ساختمان‌های یزدان پناه و زند قم را از دیگر طرح‌های دولت در این زمینه ذکر کرد.

وی همچنین گفت: سرمایه‌گذارانی که خارج از شعاع ۳۰کیلومتری فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری انجام می‌دهند، از مالیات معاف می‌باشند.

احمدی‌نژاد همچنین اختصاص ۹۱میلیارد ریال برای تکمیل و تجهیز بیمارستان شهید بهشتی و مطالعه و ساخت پردیس دانشگاه علوم پزشکی، ساخت پنج پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای و تجهیز و تامین آن به آمبولانس و ساخت و تجهیز بیمارستان ۱۰۰تختخوابی در منطقه نیروگاه و تامین ۱۲۰۰ فقره جهیزیه را از مهمترین مصوبات دولت در زمینه بهداشتی و رفاهی دانست و گفت: دولت در زمینه زیست‌محیطی نیز انجام مطالعه و تجهیز مرکز تحقیقات خزنده شناسی کشوری در قم و اختصاص سه‌میلیارد ریال جهت ایجاد دو ایستگاه پالایش آلودگی هوای شهر قم را تصویب کرد.

رییس‌جمهوری همچنین مطالعه توسعه مجتمع ورزشی یادگار امام (ره) و تکمیل سالن ۴۵۰۰ نفری در مجتمع یاد شده و ساخت هشت سالن ورزشی (چهار سالن در شهر قم و چهار واحد در بخش‌ها) را نیز تصویب کرد.

در این سفر همچنین چندین طرح عمرانی، مخابراتی،‌ خدماتی و ... به بهره‌برداری رسید که به اختصار به آنها اشاره می‌شود.

گلخانه مکانیزه

همزمان با سفر هیات دولت به قم بزرگترین و نخستین گلخانه مکانیزه استان قم با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید. این واحد کشاورزی که در زمینی به مساحت ۹هکتار

راه اندازی شده است با اعتبار ۲۳۰میلیون تومان از محل اعتبارات فنی و اعتباری سفر اول رییس جمهور به قم تجهیز شده و به بهره‌برداری رسیده است. در این گلخانه سالانه۲۵۰ تا ۳۰۰تن انواع صیفی‌جات در فصول مختلف سال قابل تولید است.

فروشگاه اتکا

همچنین همزمان با سفر هیات دولت به قم، فروشگاه اتکا این شهر به بهره‌برداری رسید. این فروشگاه بیش از دو‌هزار و ۲۰۰مترمربع مساحت دارد و در سه طبقه و با ۱۲میلیارد و ۶۷۰میلیون ریال هزینه طی ۱۸ماه ساخته شده است.

دو طرح بزرگ آب و فاضلاب

همچنین در این سفر تصفیه‌خانه جامع فاضلاب قم و مجموعه تاسیسات آبرسانی یزدان با اعتباری ۱۲۰‌میلیارد ریال با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسیدند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در مراسم بهره‌برداری از این دو طرح گفت: فاز اول تصفیه خانه جامع فاضلاب شهر قم با ظرفیت ۲۵۱‌هزار نفر و توان تصفیه ۵۰‌هزار مترمکعب در شبانه روز به بهره‌برداری رسیده است.

وی اظهار کرد: این طرح با اعتبار ۷۰میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۳۰۰‌هزار مترمربع آماده بهره‌برداری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم همچنین با اشاره به افتتاح همزمان مجموعه تاسیسات آب رسانی یزدان با ظرفیت ۲۰‌هزار مترمکعب آب گفت: این پروژه نیز شامل ۴ مخزن ۵‌هزار مترمکعبی آب است که به منظور تامین آب و تنظیم فشار مورد نیاز مناطق شمال غربی و شمال شرقی شهر قم ساخته شده است.

وی افزود: این طرح با بهره‌گیری از خط انتقال ۹‌هزار متری با استفاده از لوله چدن داکتیل به قطر ۱۰۰۰ میلی‌متر و در مجموع با اعتباری بالغ بر ۵۰‌میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌‌رسد.

۷۹ طرح مخابراتی

همزمان با دومین سفر رییس‌جمهوری به استان قم ۷۹ طرح مخابراتی با اعتبار ۱۳۳‌میلیارد ریال در استان قم به بهره‌برداری رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح همزمان این طرح‌ها که در مرکز مخابراتی شهید زین‌الدین قم برگزار شد، گفت: وسعت فیبر نوری که در کشور قابلیت بی‌نظیر ایجاد کرده به بیش از ۷۰‌هزار کیلومتر رسیده است.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان قم نیز در ادامه این مراسم در خصوص افتتاح مرکز مخابراتی شهید زین‌الدین گفت: ۲۰‌هزار شماره با هزینه بالغ بر ۲۴‌میلیارد ریال در این مرکز راه‌اندازی شده است.

شرکت مولدان صنایع شیمی

همزمان با سفر هیات دولت به استان قم، شرکت مولدان صنایع شیمی در شهرک صنعتی شکوهیه قم افتتاح شد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر صنایع و معادن در این مراسم بر توسعه و تقویت رابطه صنعتگران با نمایندگان مجلس به منظور تصویب قوانین کارآمد تاکید کرد و گفت: توسعه صنایع نیازمند همکاری صاحبان صنایع به منظور تصویب قوانین جامع و کامل است.

این واحد تولیدی با ظرفیت ۳۵‌هزار تن اندریک فتالیک در سال، زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را فراهم کرده است.

مرکز خدماتی وابسته به نیروهای مسلح

یک مرکز خدماتی وابسته به نیروهای مسلح نیز با مساحت دوهزار و ۲۰۰متر مربع توسط وزیر دفاع در قم افتتاح شد.

سردار مصطفی نجار در مراسم افتتاحیه این مرکز گفت: کلنگ این طرح در سفر اول ریاست‌جمهوری به قم به زمین زده شد و این طرح با اعتبار ۱۲میلیارد و ۶۷۸میلیون ریال در مدت ۱۸ماه ساخته شد.