مرز رسمی تمرچین پیرانشهر بین ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور مسوولان کشوری و استانی کشور ایران و عراق به عنوان مرز رسمی ایران و عراق به بهره‌برداری رسید. به گزارش «ایسنا»، این مرز که با هدف گسترش تبادلات اقتصادی بین دو کشور افتتاح شده در ۱۵ کیلومتری شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی واقع شده و یکی از پایانه‌‌های مرزی مهم ایران محسوب می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی، در مراسم افتتاح این مرز، راه‌اندازی مرز تمرچین را مقدمه راه‌اندازی بزرگراه تهران- اربیل دانست و گفت: افتتاح مرز رسمی تمرچین به همراه ایجاد بزرگراه‌های تهران - تبریز، تبریز - ارومیه از راه پل میانگذر و بزرگراه ارومیه - نقده - تمرچین، باعث می‌شود راه ترانزیتی تهران تا اربیل عراق راه‌اندازی شده و کالاهای دو طرف بدون مشکل در دو طرف مرز بارگیری و تخلیه شوند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که بزرگراه اربیل - حاج‌عمران در خاک کردستان عراق نیز به زودی اجرایی شده و به اتمام برسد.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین گشایش مرز تمرچین را باعث افزایش مبادلات اقتصادی و همچنین مراودات اتباع دو طرف دانست و افزود: با گشایش این مرز دوستی و برادری بین ایران و عراق بسیار عمیق‌تر خواهد شد.

دانایی‌فر، دبیر ستاد اقتصادی ایران و عراق نیز در این مراسم با اشاره به ثمر نشستن آرزوهای مردم دو استان آذربایجان‌غربی و اربیل عراق، گفت: در نظر داریم مبادلات و همکاری‌های اقتصادی دو طرف را در تمامی زمینه‌ها بهبود بخشیم تا مردم هر دو استان از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی همچنین به توافقات صورت گرفته بین ایران و اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و افزود: توسعه شبکه برق کردستان عراق از طریق خط انتقال برق مهاباد ــ سوران، ساخت جاده حاج عمران به دیانا و اعطای وام یک میلیارد دلاری ایران به عراق در این مورد، همکاری‌های تبادلات فرآورده‌های نفتی بین ایران و کردستان عراق از مهمترین مبادلات بین دو طرف است.

نوزاد هادی، استاندار اربیل عراق نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از افتتاح مرز رسمی تمرچین اظهار امیدواری کرد که با افتتاح مرز تمرچین روابط دو طرف بیش از پیش گسترش یابد تا مردم هر دو منطقه از مزیت‌های آن استفاده ببرند.

براساس این گزارش مرز تمرچین ۲۰درصد کل حجم صادرات کشور و ۶۰درصد صادرات ایران به کشور عراق را به خود اختصاص داده و اولین مرز رسمی آذربایجان غربی با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌رود.

همچنین با حضور استاندار آذربایجان غربی و استاندار اقلیم کردستان عراق، همزمان با افتتاح مرز رسمی تمرچین پیرانشهر، کلنگ ساخت طرح جامع پایانه مرزی تمرچین به زمین زده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قرار داد طراحی این طرح در سال ۸۴ منعقد و اواخر سال گذشته عملیات اجرایی آن به تصویب رسید.این طرح شامل دو ساختمان تجاری به مساحت دو هزار متر مربع و در زمینی به مساحت دو هزار و ۳۰۰ مترمربع اجرا خواهد شده است.براساس این گزارش، اعتبار این طرح پنج میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان خواهد بود که یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان از این اعتبار برای آماده‌سازی محوطه و چهار میلیارد تومان برای ساخت ساختمان این طرح هزینه خواهد شد.