عملیات اجرایی 5 خط انتقال برق 400 کیلوولت آغاز می‌شود

مجری طرح‌های انتقال نیرو سازمان توسعه برق ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته عملیات اجرایی ۵ طرح خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت در سال ۸۷ به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم خلیل‌‌لاله این طرح‌‌ها را شامل طرح‌‌های ۴۰۰ کیلوولت کارون ۳- کارون ۴، کارون ۴- لردگان، لردگان- یاسوج، عسلویه- فسا و نیروگاه دماوند- پست دماوند دانست.

وی با بیان اینکه این طرح‌‌ها در مجموع دارای ۴۳۳‌کیلومتر خط انتقال هستند، پیش بینی کرد که این طرح‌ها در سال‌‌های ۸۸ و پیک مصرف ۸۹ به مرحله بهره‌برداری برسند.

لاله با تشریع طرح‌های انتقال نیرو در سازمان توسعه برق ایران گفت: در سال گذشته حدود ۴۸۰‌کیلومتر خط ۴۰۰ کیلوولت انتقال برق در قالب طرح‌‌های مسجد سلیمان- اهواز۲، آبادان- شلمچه، نیروگاه اردبیل- پست ایمیشلی و مشهد- سرخس به بهره برداری رسید.

مجری طرح‌های انتقال نیرو سازمان توسعه برق ایران افزود: از سوی دیگر عملیات اجرایی چندین طرح خط انتقال نیروی ۴۰۰ کیلوولت نیز در سال‌های ۸۵ و ۸۶ آغاز شد که از جمله آن می‌توان به طرح‌‌های یاسوج- چنار شاهیجان، یاسوج- سورمق، گتوند- شازند، گتوند- اهواز۴، اهر- مگری، مگری- جلفا و جلفا- نیروگاه خوی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در این میان خط انتقال گتوند- شازند با طول ۳۲۲‌کیلومتر طولانی‌ترین و از نظر حجم کار سنگین‌ترین طرح در دست اجرا سازمان توسعه برق ایران محسوب می‌شود. این مقام مسوول در سازمان توسعه برق ایران، کل خطوط به بهره برداری رسیده از ابتدای تاسیس این سازمان تاکنون ۳‌هزار و ۲۳۸‌کیلومتر و خطوط در دست اقدام سازمان را یک‌هزار و ۴۶۵‌کیلومتر عنوان و تصریح کرد: این خطوط حدود ۶/۷۳‌درصد پیشرفت داشته اند.

وی اظهار کرد: در بخش طرح پست‌های فشارقوی نیز در سال جاری سه طرح شامل پست‌های فشارقوی چهلستون یزد، تقی دیزج کازرون به طور کامل و فاز اول دو پست کرمان و جهرم نیز به بهره برداری رسیدند.

وی پیش بینی کرد که عملیات اجرایی پست‌های ۴۰۰ کیلوولت قائن، سبلان، یاسوج و توسعه چنارشاهیجان و پست‌‌های ۲۳۰ کیلوولت کردکوی، ساری، نیروگاه حرارتی- خورشیدی یزد و چابهار نیز در سال‌جاری به بهره‌برداری برسند.

مجری طرح‌‌های انتقال نیرو سازمان توسعه برق ایران، پیشرفت طرح‌های پست فشارقوی را تا بهمن ۸۶ بیش از ۸۵‌درصد دانست و افزود: از این میان پیشرفت سهم امسال ۱/۱۳‌درصد بوده که این میزان مربوط به ۲۱ پست فشارقوی در دست اقدام سازمان است.

وی افزود: پست‌های فشار قوی ۴۰۰ کیلوولت خرمشهر، باغملک، توسعه پست نیروگاه اردبیل و توسعه پست نیروگاه آبادان و پست‌های ۲۳۰ کیلوولت توسعه پست نیروگاه سنندج و پست نیروگاه آبادان و پست‌های ۲۳۰ کیلوولت توسعه پست نیروگاه سنندج و پست نیروگاه کاشان از جمله طرح‌‌های در دست اجرای سازمان به شمار می‌رود که براساس برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته باید تا پیک سال ۸۸ به مرحله بهره برداری برسند.

لاله گفت: هم اکنون ۳ پست نیز در خارج از کشور و در شهر‌های مقدس کربلا و نجف در دست اجرا است که با همت دست اندرکاران عملیات اجرایی این طرح ‌ها نیز براساس برنامه زمانبندی در سال جاری به اتمام می‌رسد.