توسعه صادرات در استان‌ها به استانداری‌ها محول شد

رییس سازمان بازرگانی استان سمنان از واگذاری طرح توسعه صادرات غیرنفتی استان‌ها از امسال به استانداری‌ها خبر داد.

اکبر طالب‌پور در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان سمنان افزود: با هدف فعال ساختن استانداری‌ها در امر توسعه صادرات طرح «هدایت صادرات از استان‌ها با نهاد استانداری» امسال اجرا می‌شود.

وی گفت: این طرح در قالب تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های بازرگانی و کشور اجرا می‌شود و در آن اختیاراتی به استان‌ها تفویض شده که وزارت بازرگانی نیز در اجرای این وظایف حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را از استان‌ها به عمل می‌آورد.

وی در ادامه گفت: برای رشد و توسعه صادرات، امسال از ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی با محوریت توسعه صادرات حمایت می‌شود.

طالب‌پور با بیان اینکه شرکت‌های خدمات فنی مهندسی نسبت به واحدهای تولیدی از جوایز بیشتر صادراتی برخوردار می‌شوند، یادآور شد: سال گذشته قریب به ۱۱میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال جایزه صادراتی به صادرکنندگان استان سمنان پرداخت شده است. وی گفت: برای توسعه صادرات غیر نفتی و تجارت خارجی، سازمان بازرگانی استان سمنان ۵۴ برنامه و راهکار مختلف را تدوین و برنامه‌ریزی کرده است.

رییس سازمان بازرگانی استان سمنان افزود: برگزاری ۱۶ نمایشگاه عرضه تولیدات، برپایی ۲۰ کارگاه آموزشی ویژه ‌تجار و بازرگانان، برگزاری جشنواره ملی فرش، ایجاد شعبه بانک توسعه‌صادرات، تاسیس کارگزاری صندوق ضمانت ‌صادرات، ایجاد نمایشگاه بین‌المللی و پایانه‌های صادراتی و نیز چاپ و انتشار کتاب مرجع برای معرفی توانمندی‌های صادراتی استان سمنان از جمله برنامه‌هابرای رونق تجارت خارجی و صادرات غیر نفتی استان سمنان است.

استاندار سمنان نیز در این‌جلسه رونق بیش از پیش صادرات غیرنفتی را از سیاست‌های دولت دانست و افزود: این سیاست در استان‌ها به‌ویژه استان سمنان با جدیت پیگیری و دنبال می‌شود. رییس گمرگ استان سمنان نیز از صادرات بیش از ۲۷میلیون و ۷۸۹هزار دلار انواع کالا سال گذشته از این استان خبر داد.

علی سعدالدین افزود: بالغ بر ۴۵هزار و ۲۹۰تن کالا به ارزش ۲۷میلیون و ۷۸۹هزار و ۲۶۲دلار معادل بیش از ۲۵۸میلیارد و ۱۲۰میلیون و ۱۱۳هزار و ۶۴۲ریال از استان سمنان به خارج صادر شد.

رییس گمرک استان سمنان گفت: این مقدار صادرات از نظر ارزش ۲۱درصد و از لحاظ وزنی ۱۷درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش دارد.