45درصد برنج کشور در مازندران کشت می‌شود

ساری- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: استاندار مازندران با اشاره به اینکه ۴۵‌درصد برنج کشور در این استان کشت می‌شود، گفت: ضریب برداشت برنج مازندران ۱۲ تا ۱۵‌درصد از میانگین کشور بیشتر است.

ابوطالب شفقت در مراسم اولین نشا برنج استان در روستای زاهد کلای فریدونکنار با بیان مطلب فوق بر اجرای یکپارچه‌سازی زمین‌های کشت برنج در مازندران تاکید کرد و گفت: پیشرفت طرح یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در مازندران ۱۰ تا ۱۵‌درصد است و با استقبال کشاورزان به سرعت در حال اجرا است.

وی گفت: کشاورزی در مازندران به خصوص برنج‌ کاری با مشکل جدی بهره‌وری پایین مواجه است و برای حل این معضل اقدامات زیادی از جمله آموزش کشاورزی و افزایش تجهیزات کشاورزی در حال انجام است.

استاندار مازندران تجهیز ماشین‌آلات کشاورزی و کارخانه‌های صنایع تبدیلی را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای استان عنوان کرد و گفت:‌در سفر ریاست جمهوری به استان بازسازی و نوسازی کارخانه‌های شالیکوبی مازندران، آغاز شده که با حمایت و استقبال صاحبان این صنایع هم‌اکنون در تمامی شهرستان‌های استان این مصوبه اجرایی شده است.

عنایت‌ا... تورنگ، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه برای اولین‌بار قیمت تضمینی ارقام پرمحصول برنج در اوایل اسفندماه سال گذشته اعلام شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود سطوح زیرکشت این ارقام نسبت به سال گذشته افزایش یابد به گونه‌ای که تاکنون بیش از ۳۰۰ تن انواع بذور گواهی شده بین کشاورزان شالیکار استان مازندران توزیع شد. این در حالی است که اکثر کشاورزان بذور مصرفی خود را از زمین‌های شخصی خود تهیه یا از کشاورزان پیشرو خریداری می‌کنند.

تورنگ در ادامه مهم‌ترین اقدامات انجام شده در طرح افزایش تولید برنج را تامین نهاده‌ها به مقدار ۴۲هزار تن کود اوره، فسفاته و پتاسه هرکدام ۱۱هزار و ۹۵۰تن، کودهای میکرو دوهزار و ۵۰۰تن، استفاده از کودهای بیولوژیک به میزان ۱۶هزار و ۵۰۰کیلوگرم به صورت رایگان، استفاده از کودهای زیستی فسفاته بارور ۲ به مقدار ۲۰۰ کیلوگرم و به صورت رایگان دانست.

وی استفاده از ۱۸۶ نفر از فارغ‌التحصیلان کشاورزی به عنوان مشاوران و ناظران مزارع شالیزاری در سطح ۱۳هزار هکتار، کشت برنج با استفاده از ماشین نشا‌ء کار (کشت مکانیزه) با تعداد بیش از ۶۰۰ دستگاه در سطح ۶هزار و ۶۰۰هکتار، برنامه‌ریزی اجرای بیمه زراعت برنج در سطح ۷۵هزار هکتار و بیمه تضمینی تولید برنج در سطح ۲۸هزار هکتار برای اولین‌بار، پیگیری انجام آزمون خاک به تعداد ۳هزار نمونه، هماهنگی تهیه و تدارک تولید بذور هیبرید در سطح ۲۵ هکتار برای انعقاد قرارداد با پیمانکاران تولید بذر را از دیگر اقدامات انجام شده در طرح افزایش تولید برنج برشمرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش‌بینی می‌شود از ۲۳۹هزار هکتار زمین‌های شالیزاری استان مازندران در سال زراعی جدید یک‌میلیون و ۴۶۰هزار تن شلتوک برنج معادل ۹۲۰هزار تن برنج سفید برداشت شود. تورنگ با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۱۷هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان مازندران به ارقام پرمحصول و ۱۲هزار هکتار به زیرکشت ارقام بومی یا محلی می‌رود، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته حدود ۳درصد افزایش تولید برنج داشته باشیم.