اختصاص 50میلیارد ریال برای تکمیل شهرک‌های صنعتی هرمزگان

بندرعباس- خبرنگار دنیای اقتصاد: هشتمین گردهمایی دو روزه مدیران عامل شهرک‌های صنعتی ایران در بندرعباس برگزار شد. امیررضا واعظی آشتیانی، معاون وزیر صنایع ‌و معادن و مدیرعامل سازمان صنایع‌کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این گردهمایی عدم آشنایی صاحبان با برخی شاخص‌های موثر، سوء مدیریت، عدم استفاده از نیروی متخصص و تکنولوژی نامناسب را از جمله مشکلات صنایع برشمرد.

وی همچنین عدم آشنایی با فرآیندهای تعمیر ماشین‌آلات، اشراف ناکافی بر فرآیند تولید و بازار رقابت، تک محصولی بودن و غفلت از آموزش را از دیگر مواردی دانست که در آسیب‌شناسی‌های اولیه از مشکلات بخش صنعت مورد شناسایی قرار گرفته‌است.

واعظی‌آشتیانی اضافه کرد: بررسی جدی این آسیب‌ها و انعکاس آن به مسوولان مرتبط بخش‌های مختلف، از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار سال آینده قرار گرفته‌است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: توسعه خوشه‌های صنعتی و پارک‌های فناوری و سرمایه‌گذاری در مراکز ایجاد کسب‌و کار و کاهش هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی با استفاده از توافقات و تعاملات بین‌بخشی از دیگر برنامه‌هایی است که در سال آینده با جدیت دنبال می‌شود.

وی حمایت از تولیدکنندگان فعلی، با هدف ایجاد ثبات سرمایه، اشتغال و تولید و ساماندهی روند بسترسازی برای سرمایه‌گذاران جدید را از سیاست‌های راهبردی معرفی کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع‌کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به سیاست دولت جهت شکستن انحصار صنعت اظهار کرد: بر اساس همین نگاه ظرف شش‌ماه گذشته روند بورس‌بازی در زمین‌های شهرک‌های صنعتی کشور را متوقف کرده‌ایم و بدین ترتیب زمینه هرگونه رانت در شهرک‌های صنعتی از بین رفت.

وی خاطرنشان کرد: توافقاتی برای رسیدن خدماتی مانند آب، برق، گاز و تلفن تا درب واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی توسط اداره‌های ذی‌ربط حاصل شده که نتیجه آن کاهش ۳۰ تا ۴۰درصدی هزینه‌های ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی است.

این مسوول، تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب در کشور را ۷۷۶مورد اعلام‌کرد که از این تعداد، ۵۶۰شهرک و ناحیه صنعتی قابل بهره‌برداری است.

واعظی‌آشتیانی در بخش دیگری با اشاره به ظرفیت‌های فعالیت صنعتی در هرمزگان گفت: اشتغال بیش از ۹هزار نفر در شهرک‌های صنعتی هرمزگان گویای فعالیت‌های خوبی است که از سال گذشته تاکنون انجام شده‌است.

وی یادآور شد: در سال جاری ۴۰۰میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی کشور در نظر گرفته شده بود که سهم هرمزگان از این اعتبار هشت‌میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال بود.

واعظی‌آشتیانی بودجه پیش‌بینی شده در این بخش برای سال آینده را دو هزار‌میلیارد ریال برای کل کشور اعلام کرد که ازاین رقم، ۵۰میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی هرمزگان در نظر گرفته شده ‌است.