ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: ۵هزار و ۸۰۰تن گندم بذری در میان کشاورزان استان مازندران توزیع شده است. عنایت ا... تورنگ، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص آخرین وضعیت گندم استان مازندران با اعلام خبر فوق افزود: میزان سطح زیر کشت گندم در سالجاری ۵۷‌هزار هکتار است که ۳۹‌هزار هکتار آن گندم آبی و ۱۸‌هزار هکتار آن گندم دیم است. وی افزود: این در حالی است که این میزان در سال گذشته ۵۲‌هزار هکتار بوده است. وی افزود: با توجه به مشکل جوانه زنی گندم ۱۰۰۰ هکتار از گندم دیم کاهش و مقدار ۷۰۰۰ هکتار گندم آبی در مناطق دشت اضافه شده است. تورنگ گفت: وضعیت کلی سبز گندم به استثنای مقدار جزئی دیرکاشت که بر اثر سرمای اخیر خسارت دیده است، مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه مصرف کود سرک و مبارزه با علف‌های هرز در دستور کار قرار دارد گفت: در سال گذشته مقدار ۹۸‌هزار تن گندم مازاد مصرف کشاورزان به صورت نقدی خریداری شده است که ۶‌هزار تن گندم بذری بوده است و مقدار ۳۰‌هزار تن گندم در مناطق کوهستانی به‌دلیل جوانه زنی برای خوراک انسان مناسب نبوده که به مصرف دامی رسیده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری مقدار ۱۴۰‌هزار تن گندم تولید شود که از این میزان ۱۲۵‌هزار تن گندم مازاد بر مصرف از طریق مراکز خرید به صورت نقدی خریداری می‌شود.