شیراز- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت:به رغم بضاعت کم این اداره کل، امسال با جنگل کاری و نهال کاری در مناطق جنگلی و بیابانی دو هزار و ۳۸۷هکتار فضای سبز در این استان ایجاد شد. مهرزاد خرد در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: در سال‌جاری همچنین در زمینه کشت درختان صنعتی و اجرای طرح‌های صنوبرکاری،‌ ۴۰۰هکتار از زمین‌ها به این امر اختصاص یافت و کشت و توسعه گیاهان دارویی در سطح ۱۵هزار هکتار از زمین‌های فارس انجام شد.

وی گفت: ۷/۳میلیون هکتار از زمین‌های استان فارس مرتع هستند که علوفه ۱۰‌میلیون واحد دامی این استان را تامین می‌کنند و امسال به منظور پایداری تولید علوفه، عملیات اصلاح، حفظ و احیا در زمینه ۵۹هزار و ۱۹۶هکتار از مراتع این استان انجام شد.

خرد افزود: ساخت ۱۱۸ سازه آبی، طرح‌های مختلف سدسازی و بندهای خاکی برای حفظ روان‌آب‌های فارس، انجام۱۰ طرح بیولوژیک آبخیزداری در سطحی معادل ۱۲۸هزار و ۷۹۳هکتار، به انجام رسیدن ۱۲۰ طرح سازه‌ای شامل بند خاکی، بند سنگی ملاطی و حوضچه‌های تغذیه مصنوعی از دیگر فعالیت‌های، منابع طبیعی فارس در سال جاری است. وی اظهار کرد: برای مدیریت جنگل‌های در دست کاشت بیابانی و همچنین پیشگیری از پدیده بیابان زایی امسال در سطح ۱۱هزارو ۳۰۰هکتار از زمین‌های استان فارس این مدیریت اعمال شد و در منطقه علا مرودشت در جنوب این استان به‌عنوان منطقه‌الگویی کنترل مناطق بیابانی به ‌عنوان طرح ‌بین‌المللی پیشنهاد شده که امید زیادی به مصوب شدن آن داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در ادامه با بیان اینکه استان فارس، به لحاظ خشکسالی استان بحران‌زده‌ای است، از مسوولان برنامه‌ریزی فارس، خواست که متناسب با وسعت و اهمیت و جایگاه مقوله آبخیزداری، اعتبارات مطلوبی به این امر اختصاص دهند. خرد همچنین با اشاره به نزدیک بودن هفته منابع طبیعی گفت: امسال یک‌میلیون و ۳۹۰هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی در فارس توزیع خواهد شد.