208 تعاونی مسکن مهر در مازندران تشکیل شد

طرح جامع و تفصیلی تمامی شهرهای استان مازندران تا پایان سال ۸۷ تدوین می‌شود

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: تعداد ثبت نام کنندگان در ۲۰۸ واحد تعاونی مهر استان مازندران ۹۲هزار و ۸۵۶ نفر است که تاکنون تعداد ۲۵هزار و ۷۶۳ نفر آنها عضو تعاونی شده‌اند و از این تعداد نیز ۲۲هزار و ۷۶ نفر تایید صلاحیت شده و برای دریافت مسکن معرفی شده‌اند. سید رسول رسولی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان مازندران با بیان مطالب فوق افزود: سهم استان در بخش اجرای طرح مسکن ۹۹ ساله ۳۰هزار واحد است که تاکنون یک هزار و ۱۶۳ واحد به تعاونی‌ها واگذار شده و اقدامات برای کسب پروانه ساخت‌وساز در حال انجام است.

وی با اشاره به این مطلب که در سی سال گذشته کل زمین‌های واگذار شده در سراسر کشور برای ساخت مسکن منجر به ساخت ۷۰۰هزار واحد شده است، گفت: طی یک سال گذشته نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد واگذار شده و کل پروانه‌های صادره استان برای واگذاری زمین به منظور اجرای طرح ۹۹ ساله در سال‌جاری، ۱۲هزار و ۸۷۱ بوده است که این میزان باید به ۳۰هزار واحد برسد.

رسولی اعتبارات بخش مسکن استان مازندران در سال‌جاری را ۳۵۰میلیارد تومان دانست و افزود: از این میزان ۱۳۰میلیارد تومان سهم بخش روستایی با ۲۰هزار واحد و هر واحد ۵/۶میلیون تومان وام تخصیصی است و در بخش شهری نیز ۲۲۰میلیارد تومان و هر واحد ۱۴میلیون تومان وام برای نوسازی اختصاص یافته است.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی مازندران در رابطه با سهم استان مازندران از اوراق مشارکت بافت‌های قدیمی نیز گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای اختصاص به انجام نوسازی در این بافت ۱۰میلیارد تومان است که تاکنون جذب نشده است.

وی افزود: تاکنون برای ساخت‌وساز در این بافت به ۳۷۸ واحد مبلغ ۵میلیارد و ۱۰میلیون تومان وام پرداخت شده است.

وی بزرگ‌ترین مشکل استان را کمبود و گرانی زمین اعلام کرد و افزود: دستگاه‌هایی که متولی زمین در استان هستند، همکاری لازم را با سازمان مسکن و شهرسازی ندارند. به طوری که یک‌صد جلسه با مسوولان اداره کل منابع طبیعی در استان داشته‌ایم تا بتوانیم سیاست‌های دولت را در زمینه مسکن اجرایی کنیم؛ ولی متاسفانه موفق نبوده‌ایم و این در حالی است که این‌گونه موارد در دیگر استان‌ها به راحتی پذیرفته شده و در حال اجرا است. رسولی در بخش ضوابط و مقررات بلند‌مرتبه‌سازی در استان گفت: در حال تعدیل مقررات هستیم تا بتوانیم در مازندران نیز بلند مرتبه سازی کنیم البته طی چند ساله اخیر نیز این عمل انجام گرفته است.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی مازندران در ادامه از انجام طرح جامع و تفصیلی تمامی شهرهای استان تا پایان سال ۸۷ خبر داد و افزود: در حال حاضر نیز ۱۵ شهرستان دارای طرح جامع و تفصیلی هستند و طرح جامع ۱۰ شهر بزرگ استان مصوب شده است. مابقی شهرها نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۰درصد در حال انجام است.

وی با بیان این که طراحی شهری در دستور کار سازمان قرار دارد، گفت: عمده‌ترین مورد آن بحث ساماندهی مبادی ورودی شهرها است که با وضعیت نابسامان در مدخل ورودی و خروجی شهرهای استان سیمای زشتی را برای شهرها رقم زده است و توان محدود شهرداری‌ها نیز اصلاح فیزیکی معابر شهری را با مشکل روبه‌رو کرده است.

رسولی در ادامه از انجام مطالعه برای تشکیل سازمان عمران سواحل دریای خزر خبر داد و افزود: لایحه این طرح در مجلس تصویب شده و این طرح برای اجرا به وزارت راه و اداره کل بنادر و کشتیرانی کشور واگذار شده است تا در قالب مدیریت یک پارچه طرح عمران سواحل در سواحل جنوبی و سواحل دریای خزر

انجام گیرد.