اصفهان-خبرنگار دنیای‌اقتصاد: برای نخستین بار در کشور تونل زیرزمینی تاسیسات برق در اصفهان ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: با ساخت این تونل کابل‌های ۲۳۰کیلوولت از عمق ۱۰متری زمین عبور خواهد کرد و برق مورد نیاز مشترکان و متقاضیان جدید شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تا ۲۰سال آینده تامین خواهد شد.

هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه این تونل به قطر ۳متر و حداقل در عمق ۱۰متری زمین و با استفاده از دستگاه TBM ساخته خواهد شد، هزینه‌ اجرایی این تونل را یک هزار و دویست‌میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی فاز اول این طرح حد فاصل نیروگاه اصفهان تا ذوب‌آهن به طول ۳هزار و ۳۰۰متر تا یک سال و نیم آینده و فاز دوم آن حدفاصل کوه صفه تا خیابان طالقانی تا پایان سال ۸۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه در جلسه‌ای که اخیرا با حضور استاندار، شهردار و رییس شورای اسلامی شهر برگزار شد، این طرح به تصویب رسید و عملیات مطالعات فنی و مهندسی آن اخیرا آغاز شده اظهار امیدواری کرد که اواسط سال ۸۷ عملیات اجرایی آن آغاز شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در ادامه یادآور شد: شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با یک‌میلیون و ۸۵۰هزار مشترک تامین‌کننده برق دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.وی افزود: روزانه سه‌هزار و ۵۰۰مگاوات برق در نیروگاه‌های استان تولید می‌شود و در تابستان سال جاری حداکثر میزان مصرف‌ سه‌هزار و چهارصد و هشتاد مگاوات بوده است.

وی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای علمی ظرف ۱۰سال آینده میزان برق مصرفی اصفهان به بیش از ۵هزار و پانصد مگاوات خواهد رسید و باید به میزان دو هزار و پانصد مگاوات نیروگاه جدید در اصفهان ساخته و وارد شبکه سراسری شود. وی افزود: به همین منظور طی سال‌های آینده نیروگاه هزار مگاواتی در شرق اصفهان و نیروگاه‌های ۵۰۰مگاواتی در شهرستان‌های اردستان، کاشان و لردگان راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: این نیروگاه‌ها توسط بخش‌خصوصی و به روش BOO ساخته می‌شود که در حال حاضر سرمایه‌گذار آن انتخاب و مطالعات خرید زمین و اخذ مجوز از محیط‌زیست و تامین منابع ارزی در حال انجام است و سال ۸۷ عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰۰میلیارد تومان طرح اجرایی در زمینه افزایش ظرفیت در دست اجرا داریم، ساخت پست برق ۶۳/ ۴۰۰کیلوولت در شهرستان‌داران، پست برق ۴۶۰کیلوولت در شرق اصفهان، پست‌برق ۶۳/۲۳۰/۴۰۰کیلوولت در شمال شرق اصفهان، پست برق ۶۳/ ۴۰۰کیلوولت در دهق و علویجه، پست برق ۲۳۰کیلوولت کهندژ، طالقانی، شهدای صفه و مهیار و شهرستان سمیرم از مهم‌ترین این طرح‌ها است.وی افزود: بیش از ۱۵۰میلیارد تومان طرح در سال‌جاری توسط شرکت برق منطقه‌ای اصفهان به بهره‌برداری رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به سایر پروژه‌های اجرا شده توسط شرکت برق منطقه‌ای یادآورشد: بیش از هزار میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه‌های جدید در استان و ۶۰۰میلیارد تومان هم در بخش تاسیسات انتقال و توزیع برق سرمایه‌گذاری شده که امید است این طرح‌ها در پنج سال آینده به بهره‌برداری برسند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی ۳۰سال گذشته بیش از ۹/۹۹درصد روستاهای استان دارای انشعاب برق شده و تعداد مشترکان برق شرکت منطقه‌ای از ۳۱۶ هزار اشتراک به یک‌میلیون و ۶۵۰هزار مشترک رسیده است.