طرح‌های سیلوسازی در پنج استان به بهره‌برداری رسید

ارومیه - خبرنگار دنیای اقتصاد: در ششمین روز از ایام‌ا... دهه فجر با حضور ویدئو کنفرانسی رییس‌جمهوری و وزرای جهاد کشاورزی و بازرگانی، طرح‌های سیلوسازی پنج استان کشور به بهره‌برداری رسید. براساس این گزارش، در این مراسم ۱۸سیلوی ذخیره‌سازی گندم به ظرفیت ۵۲۸هزار تن در استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، خراسان شمالی، ایلام و همدان به بهره‌برداری رسید.

۹سیلو در آذربایجان غربی

این گزارش حاکی است، آذربایجان غربی با ۹سیلوی فلزی عمومی به ظرفیت ۲۰۰هزار تن بیشترین سیلوها را به خود اختصاص داد.۳سیلو در نقده، ۲سیلو در ارومیه، ۲سیلو در خوی، یک سیلو در بوکان و یک سیلو نیز در مهاباد از سیلوهای به بهره‌برداری رسیده در آذربایجان غربی هستند.

استاندار آذربایجان غربی در مراسم بهره‌برداری از این سیلوها گفت: برای راه‌اندازی این سیلوها، چهار میلیون و ۳۰۰هزار دلار و بیش از ۳۸میلیارد ریال تسهیلات اعطا شده است. رحیم قربانی افزود: با بهره‌برداری از این سیلوها، ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان آذربایجان غربی به ۲۷۰هزار تن افزایش یافت.

۳سیلو در زنجان

۳ سیلوی دیگر از این ۱۸سیلودر استان زنجان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش «ایرنا»، دکتر محمود احمدی‌نژاد، در پیام خود که به‌صورت ویدیوکنفرانس خطاب به مردم استان زنجان مخابره می‌شد، گفت: زنجان دارای استعدادهای فراوانی در بخش‌های مختلف، به خصوص کشاورزی و صنعت است. وی یادآور شد: مردم استان زنجان با تلاش و کوشش بسیار در مدت زمان کوتاهی، ظرفیت ذخیره‌سازی سالم و بهداشتی گندم را در منطقه افزایش دادند و با همت بلند و دستان پربرکت خود، گندم و نان مورد نیاز استان و برخی از استان‌های دیگر را تامین می‌کنند.

وزیر بازرگانی نیز از طریق ویدیو کنفرانس، به اجرای طرح جامع سامان‌بخشی ذخیره‌سازی و تولید گندم، آرد و نان در کشور طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد گندم در کشور قبل از آغاز این طرح در سال۸۴ دو‌میلیون و ۷۶۵هزار تن بوده است.

سید مسعود میرکاظمی، ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در زمان حاضر را ۲۷میلیون و ۷۹۰هزار تن دانست و افزود: هم‌اکنون از یک سوم این ظرفیت استفاده می‌شود و دو سوم ظرفیت خالی نیز برای توسعه‌یافتگی در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت غله استان زنجان نیز گفت: با افتتاح این سیلوها ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان زنجان به بیش از ۶۴۰هزار تن رسید.

حسن ملکی رضایی افزود: این ظرفیت شامل ۱۴۰هزار تن مکانیزه و ۲۰۰هزار تن به صورت رو باز است. وی در مورد طرح‌های به بهره‌برداری رسیده گفت: این طرح‌ها با ظرفیت ۸۶هزار تن و با اعتبار بالغ بر ۳۳۹میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. وی میزان اشتغال ثابت این طرح‌ها را نیز ۲۴ نفر اعلام کرد. مدیر عامل شرکت غله استان زنجان افزود: هم‌اکنون ۴ طرح سیلوسازی نیز در استان زنجان با ۵ تا ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی با ظرفیت ۲۵۰هزار تن و با اعتبار ۱۴۹میلیارد ریال در حال ساخت است.

یک سیلو در ایلام

همچنین با سخنان رییس‌‌جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس، بزرگ‌ترین سیلوی مکانیزه گندم در دهلران افتتاح شد. استاندار ایلام در این مراسم گفت: این سیلوی مکانیزه ۴۵هزار تنی گندم در گستره سه هکتار در شهرستان مرزی دهلران ساخته شده است.

وی اضافه کرد:برای ساخت و بهره‌برداری از این سیلو بیش از پنج‌میلیارد ریال از محل اعتبار فروش گندم، اعتبارهای عمرانی و استانی و دو‌میلیون و ۵۰۰هزار دلار اعتبار ارزی هزینه شده است. استاندار ایلام بر ضرورت توسعه سیلوهای مکانیزه گندم در این استان تاکید کرد و گفت: در یکی دو سال اخیر و در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان مجوز ساخت چهار سیلوی مکانیزه ۴۵هزار تنی دیگر گندم در استان صادر شده و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

یک سیلو در همدان

یک سیلوی ۷۰هزار تنی نیز در استان همدان به بهره‌برداری رسید.

استاندار همدان در این مراسم با ارائه گزارشی از وضعیت تولید و ذخیره‌سازی گندم در این استان گفت: هم‌اکنون ۴سیلو با ظرفیت ۱۵۰هزار تن و با استفاده از منابع زودبازده در استان همدان در حال ساخت است.

۳سیلو در خراسان‌شمالی

سه سیلوی ذخیره‌سازی گندم به ظرفیت‌های ۲۷هزار، ۲۰هزار و ۱۰هزار تنی نیز از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رییس‌جمهوری در استان خراسان‌شمالی به بهره‌برداری رسید.