ارومیه- خبرنگار دنیای اقتصاد: سطح تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۲۸سانتی‌متر کاهش یافته است. معاون امور آب وزارت نیرو با اعلام خبر فوق گفت: در حال حاضر سطح تراز آب دریاچه ارومیه از سطح دریاهای آزاد، یک‌هزار و ۲۷۲متر و ۶۱سانتی‌متر است که کاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت و تبخیر آب مهم‌ترین دلایل کاهش ارتفاع سطح دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

زرگر گفت: برای افزایش آب دریاچه ارومیه در جلسه‌ای با مسوولان، ۱۲راهکار مصوب و مقرر شد که تشکیل کمیته‌ای برای حفاظت از دریاچه ارومیه به هیات دولت پیشنهاد شود و مشکلات و چالش‌های موجود در این کمیته بررسی و به هیات دولت ارائه شود.

وی تجدیدنظر در طرح‌های توسعه استان، انتقال آب از حوزه‌های دیگر به دریاچه ارومیه، بازنگری در مورد ابعاد سدهای در حال ساخت، اصلاح الگوهای بخش کشاورزی متناسب با وضعیت موجود و کاهش رسوبات ورودی به دریاچه ارومیه را از مهم‌ترین راه‌کارهای ارائه شده توسط مسوولان برای افزایش آب دریاچه ارومیه عنوان کرد.

وی همچنین از افزایش اعتبارات بخش آب آذربایجان غربی در سال آینده خبر داد و گفت: اعتبارات بخش آب در این استان از هزار و صد میلیارد ریال در سال‌جاری به هزار و ۴۰۰میلیارد ریال در سال آینده خواهد رسید.