جنگل‌های مازندران سالانه اکسیژن 105میلیون نفر را تولید می‌کنند

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: اولین همایش صنایع و واحدهای خدماتی سبز استان مازندران که در سال‌های ۷۸ تا ۸۵ موفق به کسب جایزه سبز شده‌اند به مناسبت گرامیداشت هفته هوای پاک با حضور صاحبان صنایع در استان و مسوولان استانی و کشوری در محمودآباد برگزار شد. قاسمی، فرماندار محمودآباد در این مراسم با بیان اینکه ماهیت صنعت این است که مواهبی را از محیط می‌گیرد و ضایعاتی را تحویل آن می‌دهد، افزود: آشتی بین این دو سخت است، باید شرایطی را ایجاد کرد که این دو بتوانند در کنار هم باشند. وی افزود: برای داشتن هوای پاک باید صنعتگران مجموعه قوانین را رعایت کنند که همان ایجاد صنایع سبز در استان است.

ابوطالب شفقت، استاندار مازندران نیز در این همایش، با تشکر از صنعتکاران که طی دو سال گذشته با رعایت قوانین، استان مازندران را به استانی سبز در کنار فعالیت‌های صنعتی تبدیل کرده‌اند، افزود: تعداد بسیار زیادی از واحدهای صنعتی در حال حاضر استاندارد‌های تصفیه را دارا هستند، به طوری که ۱۳۲واحد صنعتی و خدماتی مجهز به سیستم تصفیه هوا و آب خاک شده‌اند.

علی اشرفی‌پور، مدیرکل محیط زیست استان نیز در این جلسه با بیان اینکه قسمت بسیار وسیعی از پرت انرژی در بخش صنعت است گفت: مصرف انرژی با بازدهی در کشور ما ۴/۱درصد است، در صورتی که این میزان در کشورهای پیشرفته به ۳ تا ۴دهم درصد می‌رسد، در حالی که اگر این امر کارشناسی می‌شد اکنون در شرایط بحرانی قرار نمی‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه باید از محیط زیست طبیعی قدردانی شود، گفت: یک هکتار جنگل در طول سال ۵/۲تن اکسیژن تولید می‌کند و استان مازندران با ۹۵۰هکتار جنگل می‌تواند اکسیژن ۱۰۵میلیون نفر انسان را در طول سال تامین کند.

اشرفی‌پور در ادامه گفت: پنج واحد صنعتی در استان مازندران مجهز به سیستم آنلاین شده‌اند و ۸واحد دیگر نیز تاسیسات این سیستم را خریداری کرده‌اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر نصب این تجهیزات انجام شود. وی با بیان اینکه هدف محیط زیست مچ‌گیری و جریمه کردن نیست، بلکه حفظ حریم و مقررات زیست‌محیطی توسط صنایع است، افزود: باید در بخش پرداخت جرائم به سمت بهینه کردن مسائل زیست‌محیطی برویم.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران با اشاره به اینکه ۹واحد صنعتی خدماتی استان مازندران در سال گذشته واحد نمونه سبز شده‌اند اظهار امیدواری کرد: ارتباط فعال و پوینده بین صنعت و محیط زیست استان ایجاد شود و بر تعداد واحدهای صنعتی استان نیز با رعایت قوانین افزوده شود.

براساس این گزارش، این همایش با همکاری ۹واحد صنعتی سبز استان شامل بهپاک، چوب و کاغذ استان، کاله آمل، لبنی پاکسار، کشت و صنعت شمال، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی چالوس و منطقه، شرکت کشت و صنعت گوشت شرق استان، مجتمع ورزشی، آموزشی نفت محمودآباد برگزار شده است.