کاشان- خبرنگار دنیای اقتصاد: همایش بهینه‌سازی مصرف انرژی به همت شهرداری کاشان و با مشارکت سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در سالن سعدی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد. رییس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور در این همایش گفت: ایران از نظر میزان مصرف انرژی رتبه اول دنیا را دارا است.

عباس کاظمی، ضمن هشدار نسبت به این مساله افزود: کشورهای غربی به جرات ادعا می‌کنند که سوخت آنها تا ۲۳۰سال دیگر تامین است، این درحالی است که منابع سوخت ایران شاید تا ۴۵سال دیگر دوام نیاورد.

وی خاطرنشان کرد: مبحث۱۹ مقررات ملی ساختمان، کمک بسیار موثری در این زمینه بوده‌است، اما هنوز هم در بخش مصرف انرژی، جای بهبود و پیشرفت دارد.

وی گفت: در ساخت‌وسازهای فرسوده و روستایی نیز باید تغییر ایجاد شود، اما از همه مهم‌تر این است که مصرف‌کنندگان باید نسبت به استفاده از این سرمایه های ملی حساس‌تر شوند.

شهردار کاشان نیز گفت: تدوین و اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی قبل از هر چیز نیازمند همدلی، همراهی و خواست عمومی است.

سید حسین طباطبایی افزود: متاسفانه امروز به دلیل فراوانی و ارزان بودن منابع سوخت از جمله گاز و نفت مصرف‌کنندگان در استفاده صحیح‌ از این منابع سهل‌انگاری می‌کنند.

وی، با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه سوخت، گفت: اجرای صحیح و اصولی این برنامه‌ها تاثیر مهم و مستقیمی بر زیر بخش‌های اقتصاد ملی و محیط‌زیست دارد و علاوه بر تامین رفاه و آسایش همگانی، بازده مالی بلند مدتی را در پی خواهد داشت.

طباطبایی خاطرنشان کرد: مبحث۱۹ مقررات ملی ساختمان که از اول تیرماه امسال آغاز شد، در کاشان با دقت تمام اجرا می‌شود و هم‌اکنون نیز تعدادی از ساختمان‌های مسکونی این شهر از لحاظ مصرف انرژی در حال بررسی هستند. وی همچنین با اشاره به اهمیت مدیریت انرژی در افزایش بهره‌وری، گفت: این امر باید همه بخش‌های تولیدی خدماتی، اجتماعی و اقتصادی را در بر گیرد تا ارتقای سطح بهره‌مندی یک واحد انرژی به صورت عادت و مسوولیت در جامعه پایدار شود.