مشهد- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در مشهد گفت: گردش مالی بخش مسکن، در سال به بیش از ۱۰میلیارد دلار می‌رسد. حسن زمانی‌فر افزود: از سوی دیگر بخش مسکن، بیش از ۱۲۰نوع واحد شغلی را تحت پوشش قرار داده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر حوزه‌های اقتصادی، مسکن در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیرگذار است، گفت: خوشبختانه هم‌اکنون بازار مسکن در کشور در شرایط ثبات نسبی به سر می‌برد.

نماینده مردم سمیرم نیز در ادامه گفت: مهم‌ترین علت بروز ثبات نسبی در بازار مسکن کاهش قدرت خرید مردم است.

علی افشاری اظهار کرد: با توجه به اینکه، طی دو سال گذشته بازار مسکن با افزایش قیمت مواجه بوده، قدرت خرید مردم کاهش یافته است که این مساله عاملی در ایجاد ثبات نسبی در بازار مسکن شد.

وی مسائل حاشیه‌ای همچون وام مسکن، برنامه‌های دولت و حمایت‌های مجلس را از جمله گام‌های موثر به منظور ساماندهی و ایجاد ثبات نسبی در قیمت مسکن دانست و تاکید کرد: البته ۵۰درصد قیمت مسکن مربوط به زمین است که با اجرای سیاست‌های دولت مبنی بر حذف آن از قیمت مسکن، خود نیز عاملی در تثبیت نسبی قیمت آن شده است.

افشاری اضافه کرد: این سیاست در کلان‌شهرها تاثیر چندانی نداشته، زیرا دولت در آن مناطق با محدودیت زمین مواجه است. وی با اشاره به نقش انبوه‌سازان در روند ساخت‌وساز مسکن و خانه‌دار شدن مردم تصریح کرد: تحقق برنامه‌های دولت مبنی بر ساخت سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی نیازمند حمایت دولت از انبوه‌سازان است.

وی انبوه‌سازان را عامل مهمی در صنعتی شدن مسکن دانست و گفت: هنگامی دولت می‌تواند بخش مسکن را به عنوان یک صنعت معرفی کند که با ارائه تسهیلات ویژه به انبوه‌سازان از آنها حمایت کرده و تعاملی متقابل مابین خود و آنها به وجود آورد. وی با اشاره به اینکه باید انبوه‌سازان به سمت ساخت مسکن در شهرهای کوچک گام بردارند، افزود: رعایت اصول ایمنی نیز از دیگر وظایف اصلی انبوه‌سازان است که باید به آن توجه جدی بشود.