سهم اصناف در تولید ناخالص ملی17درصد است

شیراز- خبرنگار دنیای اقتصاد: با آغاز فعالیت دولت نهم براساس اهداف و شعارهای اعلام شده آن مبنی بر واگذاری امور به بخش‌خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه اقتصادی، وزارت بازرگانی تدریجا شروع به واگذاری وظایف به اصناف کشور کرد. ادامه روند واگذاری و اعطای وظایف در تنظیم و ساماندهی بازار ضمن اثبات رویه دولت در اعتماد و اتکا به اصناف، باعث باز شدن فضای جدید برای اصناف کشور شده‌‌است.

سهم ۱۷درصدی در تولید ناخالص ملی در حالی حاصل شده است که این قشر در مسوولیت‌ها و وظایفی چون تنظیم و ساماندهی بازار نقش پیدا کرده‌اند.

معاون بازرگانی سازمان بازرگانی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این‌باره گفت: جامعه اصناف هم‌اکنون با شرایطی روبه‌رو هستند که سال‌ها بود تحقق آن را جزو آمال و آرزوهای خود می‌دانستند، وزارت بازرگانی در آماده‌سازی زمینه برای پذیرفتن مسوولیت‌های مهم در جامعه اصناف طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را تدارک دیده است.

قدرت‌ا... جهانگیری افزود: ادغام مجامع صنفی، بحث تجارت الکترونیک، استفاده از صندوق‌های POS و دیجیتال، ایجاد اتحادیه‌های کشوری و خوشه‌های صادراتی از جمله ابزارها و عواملی بود که دولت با فراهم کردن زمینه اجرایی شدن آنها، در حقیقت بارور کردن و بالقوه کردن ظرفیت‌ها و توانایی‌های جامعه صنفی کشور در ایفای نقشی جدید در عرصه اقتصاد کشور را دنبال می‌کرد.جهانگیری خاطرنشان ساخت: بعد از گذشت دو سال از روند واگذاری امور به اصناف، هم‌اکنون این قشر تاثیرگذار به مرحله‌ای از آمادگی و توانایی در عرصه اقتصاد دست یافته است که علاوه‌بر ایفای نقشی تاثیرگذار در ساماندهی و تنظیم بازار داخلی و ارائه خدمات مطلوب به مردم در اندیشه حضور در بازارهای خارج از کشور است و این بحث را در ایجاد اتحادیه‌های کشوری و خوشه‌های صادراتی دنبال می‌کند.وی اظهار کرد: توانایی اصناف تنها محدود به ارائه خدمات و عرضه کالا در بازار داخلی نیست، بلکه آنها دارای توانایی مطلوبی نیز در هدایت کالاهای تولیدی صنوف به بازارهای خارجی و کشف بازارهای جدید با استفاده از ظرفیت صنوف توزیعی است.

جهانگیری تصریح کرد: جامعه اصناف می‌بایست با اتحاد و یکدلی و هماهنگی و با پرهیز از بحث توسعه یا توزیعی بودن با تاکید بر یکی بودن جامعه اصناف، از فرصت و شرایط فعلی که حاصل اعتماد و اتکای دولت به بخش‌خصوصی و اصناف است بهره لازم را برای ارتقای جایگاه و تعالی کیفی و افزایش بهره‌وری خود ببرند و بهترین نوع خدمتگزاری به آحاد ملت را داشته و تهدیدها را یکی پس از دیگری پشت‌سر گذاشته و از بین ببرند.