همدان- خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی همدان از صادرات ۳میلیون و ۹۰۰هزار دلار انواع محصولات کشاورزی استان در ۹ماه امسال به خارج از کشور خبر داد.

هوشنگ حرمتی، با اعلام این خبر گفت: سهم صادرات در نظر گرفته شده بخش کشاورزی امسال استان ۲۰۰میلیون دلار بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۰درصد آن تحقق یابد. وی مهم‌ترین محصولات صادراتی بخش کشاورزی استان را کشمش، برگ زردآلو، پسته، موم زنبورعسل، سیب‌زمینی، ادویه، سیر، سبزی و تخم گشنیز عنوان کرد و افزود: ۱۴۱میلیون کیلوگرم انواع محصولات کشاورزی استان به کشورهای اروپایی و آسیایی میانه، عراق، پاکستان، افغانستان، امارات، اکراین، روسیه و هند صادر شده است.

معاون طرح و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی همچنین رونق بازار خارجی محصولات کشاورزی استان را نیازمند ثبات و استمرار صادرات، پایبندی به تعهدات و بهره‌گیری از اهرم‌های تشویقی شامل جوایز صادراتی دانست و تاکید کرد: اصلاح سامانه حمل‌ونقل، به‌کارگیری بسته‌بندی‌های زیبا، ساخت انبارهای فنی و توسعه صنایع تبدیلی از دیگر راهکارهای تقویت و تثبیت بازار جهانی انواع محصولات کشاورزی استان است.

استان همدان با تولید سالانه ۴میلیون و ۳۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی ۵/۵درصد تولید کشور را در این بخش به خود اختصاص داده است و از قطب‌های اصلی کشاورزی در کشور محسوب می‌شود.