برودت بی‌سابقه هوا در کاشان

کاشان - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: برودت بی‌سابقه هوا و وجود برف، مردم کاشان را نیز با مشکل مواجه کرده است. در اثر موج سرمای اخیر بیش از ۴۹سانتیمتر برف در این شهرستان بارید که این میزان در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بود. این درحالی است که ارتفاع برف در برخی روستاهای این شهرستان به یک متر هم رسیده است.

بارش برف شدید که سرما و یخبندان را به همراه آورد، سبب شد تا مدارس شهرستان کاشان در مقاطع مختلف به تعطیلی کشیده شود. هر چند با فروکش کردن بارش برف و باز شدن خیابان‌ها دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و بالاتر از یکشنبه بر سر کلاس درس حاضر شدند، اما کودکان دبستانی پس از یک هفته تعطیلی، از روز سه‌شنبه به کلاس‌های درس خود برگشتند.

گزارش‌های رسیده از بروز مشکلات متعدد برای مردم کاشان در پی سرمای شدید و بی‌سابقه هوا، حکایت دارد.

قطع آب بر اثر یخ زدن و ترکیدگی لوله‌ها و کنتورهای آب از جمله پیامدهای اولیه سرمای بی‌سابقه کاشان بود. در این میان اطلاع‌رسانی به‌موقع شرکت آب و فاضلاب کاشان که با ارسال پیامک مردم را به پوشاندن لوله‌ها و کنتورهای آب فراخوانده بود، سبب شد تا از خسارات بیشتر جلوگیری شود.

یخ زدگی و لغزندگی معابر و خیابان‌ها به‌ویژه کوچه‌ها نیز در این مدت ۳۲۸ نفر را راهی بیمارستان‌ها کرد که در این میان بیش از ۵۰ نفر از افراد بالای ۵۰ سال، دچار شکستگی لگن و استخوان ران شده و بستری شدند.

سردشدن هوا و به دنبال آن افزایش مصرف و افت فشار گاز، قطع گاز در برخی مناطق این شهرستان را نیز به همراه داشت که با هوشیاری و تلاش قابل تقدیر کارکنان شرکت گاز کاشان، مشکل مرتفع شد.

در این میان فرماندار کاشان با توجه به شدت سرما، در نامه‌ای از دستگاه‌های اجرایی این شهرستان خواست تا در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

حسینعلی حاجی در این نامه تصریح کرد: روسا و مدیران دستگاه‌های اجرایی و واحدهای مصرف‌کننده تجاری و صنعتی، با اعمال برنامه منظم برای صرفه‌جویی در مصرف گاز، در زمینه تهیه سوخت مایع نیز اقدام‌های لازم را انجام دهند.

از سوی دیگر سرمای شدید و احتمال افت فشار یا قطعی گاز، صف‌های طویلی مقابل نانوایی‌های کاشان ایجاد کرده است.

بارش سنگین برف همچنین سبب مسدود شدن اکثر جاده‌های روستایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شد، اما با واکنش به‌موقع تیم‌های راهداری و برفروبی شهرستان، ظرف مدت ۱۲ ساعت، تمامی راه‌های روستایی کاشان باز شد.

رییس اداره راه وترابری کاشان در این باره گفت: هم‌اکنون تمامی راه‌های روستایی شهرستان باز است و تردد در آنها جریان دارد.

فلاحی در عین حال از رانندگان خواست برای تردد از محورهای کوهستانی حتما به زنجیر چرخ مجهز باشند.

به گفته وی، ۹ تیم راهداری و برف‌روبی این اداره، وظیفه برف‌روبی و نمک پاشی جاده‌های اصلی و روستایی شهرستان را بر عهده داشتند که با تلاش آنان یک‌هزار و ۲۰۰ تن شن و نمک در سطح راه‌های اصلی و روستایی کاشان پاشیده شد.

گزارش رسیده حاکی است جاده‌های ارتباطی روستایی شهرستان نطنز نیز که به علت بارش برف مسدود شده بود، بازگشایی شده است.

سرپرست اداره هواشناسی شهرستان کاشان نیز سرمای هوای کاشان را در ۴۵سال گذشته بی‌سابقه دانست و گفت: دمای هوای کاشان در سردترین زمان به ۱۸درجه سانتیگراد زیرصفر رسید.