تامین اعتبار برای جبران خسارت سرما در استان‌های کشور

گروه استان‌ها- وزیر کشور به منظور بررسی علل کاهش فشار و قطع گاز در استان اردبیل، عصر سه‌شنبه گذشته به استان اردبیل سفر کرد. براساس این گزارش، در حال حاضر گاز شهرستان‌های خلخال، مشکین‌شهر، نمین و قسمتی از شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی با فشار بسیار کم جریان دارد و اعلام شده است که در روزهای آینده این وضعیت افزایش پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که استان اردبیل روزهای بسیار سردی را می‌گذراند و برودت شدید هوا در این استان به‌رقم کم‌سابقه منفی ۳۴ درجه سانتی‌گراد رسیده است که این وضعیت ساکنان این استان را در شرایط بحرانی قرار داده است.

شدت سرما در اردبیل به حدی است که در، پنجره و شیشه‌های منازل و واحدهای مسکونی، تجاری و اداری با وجود روشن بودن لوازم گرمازا یخ بسته است و سوز و سرمای شدید موجب کبودی پوست دست‌ها و صورت اغلب ساکنان به ویژه افرادی شده که سروکارشان بیشتر در فضای باز است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور با سفر به استان اردبیل از نزدیک در جریان مشکلات ناشی از سرما و قطع گاز در این استان قرار گرفت و با حضور در جلسه فوق‌العاده ستاد حوادث غیرمترقبه اردبیل، با اشاره به موج سرمای بی‌سابقه در کشور، کنترل و عبور از آن را نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت اصولی دانست و افزود: حجم گسترده سرما در کشور که اکثر استان‌ها را تحت تاثیر قرار داده به دلیل عدم برنامه‌ریزی، مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به حادثه‌خیز بودن کشورمان، ایران به نظام جامع امداد و نجات نیاز دارد، بارش برف و باران را نعمت بی‌انتهای الهی دانست و گفت: با اقدام مناسب و پیش‌بینی‌های ضروری نباید این نعمت الهی را در کام مردم تلخ کرد و باید کاری کنیم که خاطره این روزها در کام مردم شیرین و لذت بخش شود.

رییس ستاد حوادث غیرمترقبه کشور با اشاره به ضرورت گسترش حوزه مطالعات و پیش‌بینی‌های کارشناسی تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری مناسب باید دامنه پیش‌بینی‌ها قوت بگیرد و بر‌اساس پیش‌بینی‌ها در مسیر پیشگیری و برنامه‌ریزی گام برداریم.

پورمحمدی به مدیریت و فرماندهی هماهنگ در هنگام بروز حوادث اشاره کرد و افزود: با تدبیر جمعی و هوش مدیریتی می‌توان بسیاری از بحران‌ها را به درستی مدیریت کرد و در کمترین زمان به امدادرسانی پرداخت.

وزیر کشور در ادامه به مصوبه اخیر مجلس در خصوص تشکیل سازمان مدیریت بحران در کشور اشاره و اظهار کرد: در این سازمان که به صورت ستادی در قالب وزارت کشور مشغول فعالیت خواهد بود ساز و کار جدید برای مدیریت بحران در نظر گرفته شده و ظرف سه ماه آینده آیین‌نامه‌های مربوط به این سازمان تهیه و به تمام استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه به مصرف سر به سر گاز با میزان تولید کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۴۶۸میلیون مترمکعب در کشور گاز تولید می‌شود که به همان میزان نیز در کشور به مصرف می‌رسد که باید برای بهینه‌سازی سوخت و دوگانه‌سوز کردن برخی مراکز حتی منازل اقدام کرد.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: در تلاش هستیم تا گاز قطع شده در برخی مناطق کشور را دوباره وصل کنیم، ولی انتظار داریم مردم با صرفه‌جویی خود زمینه استفاده عموم مردم را از این نعمت مهیا کنند.

پورمحمدی با اذعان به طراحی نامناسب شبکه گاز کشور افزود: با برنامه‌ریزی مناسب وزارت نفت امیدواریم تا سال آینده الگو و مدل مصرف در شبکه گازرسانی کشور تنظیم و اصلاح شود.

وی در پایان از تخصیص اعتبار لازم برای جبران خسارت وارده به بخش‌های مختلف استان در دو هفته گذشته به دلیل سرمازدگی خبر داد.

استاندار اردبیل نیز در این جلسه با بیان اینکه هم‌اکنون با پیش‌بینی‌های لازم هیچ کمبودی در زمینه نفت، نان و گاز مایع در استان وجود ندارد، به مدیریت خوب ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان در مهار بحران سرما و قطعی گاز اشاره کرد و با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته، خواستار تداوم این فعالیت‌ها تا حل نهایی بحران شد.

علی نیکزاد در ادامه خواستار اختصاص ۱۰هزار تن آرد مازاد، ۴هزار بخاری نفتی، چهار دستگاه سنگ‌پاش برای استان و تامین خسارت زارعان و باغداران از سوی ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور شد.