اصفهان- خبرنگار دنیای اقتصاد: سمینار مدیران شرکت هلدینگ پرشیا فلز در اصفهان برگزار شد. فرامرز ناطقیان، عضو انجمن مشاهیر ایرانیان مقیم آمریکا در جمع مدیران ارشد این شرکت با بیان اینکه زنجیره تامین، بسیاری از مشکلات اقتصاد را حل می‌کند و بزرگ‌ترین نقش آن خدمت به مدیران است، گفت: در زنجیره تامین ۲۲۰ فرآیند از مواد خام تا محصول که به دست مشتری می‌رسد، وجود دارد که به هم ارتباط دارند.

وی با اشاره به این‌که شرکت‌های بزرگ جهان با استفاده از زنجیره تامین توانسته‌اند سهم خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهند، گفت: در زنجیره تامین هر مدیری می‌داند که چه وظیفه‌ای بر عهده دارد و یکی از مهم‌ترین نقش‌های مدیریت زنجیره تامین، تلفیق اطلاعات به صورت دقیق و سریع است.

ناطقیان در ادامه به اهمیت مشتری محوری در شرکت‌ها تاکید کرد و افزود: امروزه به مقوله‌ای که در شرکت‌های ایرانی توجه نمی‌شود موضوع مشتری محوری است در صورتی که تمامی شرکت‌ها باید به این مقوله توجه خاص نمایند و با ایجاد رقابت و کاهش هزینه به سود مردم بیاندیشند که با این کار نقش مدیریت زنجیره تامین، بیش از پیش نمایان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت زنجیره تامین اجناس قدرت حرف زدن پیدا کرده‌اند و دیگر فاصله نمی‌تواند مانعی برای حمل‌ونقل کالا در دنیا باشد، اظهار کرد: در گذشته برای دریافت جنس باید ماه‌ها در انتظار بودیم تا شرکت‌ها بتوانند اجناس خریداری شده خود را دریافت کنند. امروزه در مدیریت زنجیره تامین فاصله بین خرید و دریافت جنس به ۲ روز کاهش یافته است.

ناطقیان سپس از طراحی برنامه جامع انبارهای هوشمند توسط ۲۵نفر از مهندسان جوان ایرانی در شرکت آبتین خبر داد و مهندسی مجدد مراکز توزیع و انبارها، یکپارچه‌سازی فرآیندهای کسب و کار در مدیریت زنجیره تامین و پیگیری دقیق کالا و اطلاعات مربوط به آن را از راهکارهای اساسی برای ایجاد انبارهای هوشمند دانست.

وی حذف صورت‌های طولانی کالا، تبادل سریع و دقیق، صرفه‌جویی زمانی ۵۰درصدی در مدیریت و کنترل موجودی‌ها، تعداد خطاهای کمتر، نظارت بسیار دقیق و تخصصی کالاها، کاهش مراحل گردش اطلاعات در سیستم حمل‌ونقل و استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای کنترل دقیق کالاها توسط سیستم GPS برای حمل‌ونقل مطمئن کالا را از مزایای انباردار هوشمند دانست.

مسعود ابکاء، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پرشیا فلز نیز در این سمینار گفت: زنجیره تامین، بیشترین تهدید و بیشترین فرصت است و در صورتی که به زنجیره تامین توجه کافی نشود، می‌تواند عامل ورشکستگی یک سیستم شود. وی داشتن برنامه و استراتژی و بحث زنجیره تامین را از مباحث انکارناپذیر انجام امور دانست و افزود: با تشکیل هلدینگ پرشیا فلز طی ۸-۷ ماه گذشته تاکنون ۷۰۰میلیون دلار طرح انعقاد قرارداد شده که این نشان از استعداد بسیار بالای مجموعه دارد و ما باید رقم‌های بالاتر و فعالیت در خارج از مرزها را در دستور کار خود قرار دهیم.