آبگیری 25 آب‌بندان‌ مازندران به زودی آغاز می‌شود

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از پرورش‌دهندگان ماهی در آب‌بندان‌های استان خواست هرچه سریع‌تر نسبت به برداشت ماهی اقدام کنند. عزیزا... واحد، افزود: با توجه به اخطارهای صادره از سوی شرکت آب منطقه‌ای مازندران چنانچه پرورش‌دهندگان ماهی در آب‌بندان‌ها نسبت به برداشت ماهی اقدام نکنند، این شرکت به ناچار پس از مهلت تعیین شده آبگیری آب‌بندان‌های یاد شده را که تعداد آنها در حال حاضر ۲۵ قطعه است، آغاز خواهد کرد.

وی گفت: به‌رغم افزایش آبگیری سدهای مخزنی مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که از ۵/۳۳درصد به ۶۷درصد رسیده، در بخش آبگیری آب‌بندان‌ها این رقم از ۴۳درصد به ۳۸درصد کاهش یافته است.

وی دلیل این کاهش را ناشی از آغاز نشدن آبگیری تعدادی از آب‌بندان‌ها به دلیل برداشت نکردن ماهی از این آب‌بندان‌ها توسط بهره‌برداران دانست.

واحد افزود: استان مازندران به‌رغم اینکه یک استان برخوردار از آب بوده است، ولی تاسیسات ذخیره‌ آب آن که بتواند این آب‌ها را ذخیره و تنظیم کند محدود است، به طوری که فقط ۲۰درصد از آب مورد نیاز کشاورزان از طریق سد و آب‌بندان‌ها مجموعا به حجم ۶۱۰میلیون مترمکعب شامل ۲۵۰میلیون مترمکعب از طریق سدها و ۳۶۰میلیون مترمکعب از طریق رودخانه‌ها، تنظیم و در اختیار آنها قرار می‌گیرد و ۸۰درصد دیگر از طریق آب بهنگام رودخانه‌ها و سایر منابع تامین می‌شود که این امر مشارکت بیش از پیش مردم را می‌طلبد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران وضعیت جوی سال‌جاری را در استان مناسب اعلام کرد و گفت: اگرچه در مقایسه با دوره شاخص ۳۵ساله مشکل کم‌بارانی داریم، ولی خوشبختانه ارتفاع برف در مقایسه با سال‌های گذشته مناسب بوده و در بعضی ارتفاعات میزان برف به حدود یک متر نیز رسیده است.

رییس هیات‌مدیره آب منطقه‌ای مازندران ضمن تاکید بر ضرورت انجام آب تخت اراضی قبل از شروع فصل زراعی از کشاورزان خواست برای حفظ سردهنه‌ها و انهار زراعی خود از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها و برداشت بی‌رویه و غیرمجاز شن و ماسه و همچنین خرید و فروش بستر توسط افراد سودجو جلوگیری کنند.