گروه استان‌ها- رییس‌جمهوری کشورمان صبح روز گذشته وارد مازندران شد تا با تشکیل جلسه ویژه ستاد بحران استان‌های شمالی بلکه بتواند شخصا مشکل قطعی ۱۴ روزه گاز شهری شمالی‌ها را رفع کند. این در حالی است که از جمعه شب تاکنون مردم کرج هم با قطعی گاز روبه‌رو شده‌اند.

اهالی کرج جمعه شب برق هم نداشتند. گفته می‌شود گاز شهری در کرج قرار است سهمیه‌بندی شود.

در پی افت فشار و قطع شدن گاز در روزهای اخیر در استان‌های شمالی کشور، روز گذشته محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری کشورمان به منظور بررسی و ارائه راه‌حل مشکلات ناشی از سرمای بی‌سابقه در مازندران به‌طور غیرمنتظره به ساری سفر کرد.

براساس گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از مازندران، این سفر در حالی صورت گرفت که چهارشنبه گذشته استاندار مازندران در جلسه مشورتی ستاد بحران استان مازندران که با حضور ائمه جمعه و فرمانداران شهرهای استان برگزار شد، گزارش مشکلات گاز این استان را به رییس‌جمهوری انعکاس داد و از شرکت ملی گاز ایران نیز خواست تا مشکلات این استان را جدی بگیرند و با جلوگیری از بحران‌های مشابه با انجام امور زیربنایی به آنها رسیدگی کند.

به نظر می‌رسد بعد از قطع گاز از کشور ترکمنستان استان‌های کشور به ویژه استان‌های شمالی وارد بحران شدند و با بروز جبهه سرما و برودت هوا در روزهای اخیر و افزایش مصرف گاز این بحران جدی‌تر شد. قطعی گاز در استان مازندران طی روزهای اخیر خسارت‌های فراوانی را متوجه این استان کرد، به طوری که سخنگوی ستاد بحران استان مازندران در همان جلسه، برآورد اولیه این خسارت‌ها را حدود ۶میلیارد تومان تخمین زد.

در چنین شرایط بحرانی، نماینده ویژه رییس‌جمهوری که به منظور بررسی این مشکلات به مازندران سفر کرد، از اعزام هیاتی از ستاد مرکزی حوادث غیرمترقبه کشور به این استان خبر داد تا شرایط خاصی که در مازندران ایجاد شده را کنترل و به رییس‌جمهوری گزارش دهند. اما رییس‌جمهوری به این امر اکتفا نکرد و شخصا وارد عمل شد و با سفر به مازندران به یاری مردم این استان‌ها شتافت.

دکتر احمدی نژاد در مازندران، با اشاره به قطعی دو هفته‌ای گاز مردم استان‌های شمالی کشور اظهار کرد: مشکل گاز استان‌های شمالی دوشنبه یا سه شنبه آینده حل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدی نژاد در حاشیه جلسه ستاد بحران استان‌های شمالی در ساری افزود: باید همه مردم ایران با صرفه‌جویی بیشتر در مصرف گاز مشکل گاز استان‌های شمالی و دیگر نقاط کشور را مرتفع کنند.

وی خاطر نشان کرد: سرمای بی‌سابقه و افزایش مصرف مردم در انرژی باعث شده تا استان‌های شمالی و برخی نقاط کشور با بحران قطعی گاز مواجه شوند.

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه سرمای بی‌سابقه و پیش‌بینی نشده دو سوم استان‌های کشور را در برگرفته است، تصریح کرد: گاز استان‌های شمالی از طریق خطوط داخلی تزریق خواهد شد.

صنایع و تاسیسات شمال کشور دوگانه سوز می‌شوند

احمدی نژاد با بیان اینکه در جلسه ستاد بحران استان‌های شمالی تدابیر لازم برای تامین وسایل گرمایشی و غذایی مردم این استان تا رفع کامل این بحران اتخاذ شده است، یاد آور شد: برنامه‌ریزی‌هایی برای دوگانه سوز کردن انرژی در صنایع و تاسیسات این استان‌ها صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به بارش‌های شدید برف به عنوان موهبت‌های الهی از رسانه‌ها خواست ضمن رفع مشکلات و بحران‌ها، اهمیت نزولات آسمانی را برای مردم اطلاع‌رسانی کنند.

در مورد قطع گاز ترکمنستان با ملت صحبت می‌کنم

رییس جمهور همچنین به مشکلات زیر بنایی گاز مازندران اشاره کرد و گفت: وزیر نفت مکلف شده تا در دور دوم سفرهای استانی هیات دولت به استان این مشکل برطرف شود.

احمدی نژاد در مورد پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا موضوع قطع واردات گاز از ترکمنستان به ایران سیاسی بوده است، پاسخ داد: در این مورد به زودی با ملت ایران صحبت خواهم کرد. بر اساس این گزارش، نشست بررسی مسائل ناشی از سرمای بی‌سابقه در استان‌های شمالی در استانداری مازندران برگزار شد و در این نشست وزیر نفت، وزیر بازرگانی، سخنگوی دولت، استانداران استا‌ن‌های گیلان، گلستان، مازندران و سمنان و تعدادی دیگر از مقامات مسوول کشوری و استانی حضور یافتند.

در این جلسه که به ریاست احمدی‌نژاد برگزار شد، وی پس از ارائه توضیحات لازم از سوی مسوولان استانی در خصوص مشکلات مردم ناشی از سرما، رهنمودهای لازم را برای حل آنها صادر کرد.

طرح انتقال گاز از تهران به مازندران در دستور کار قرار گرفت

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: با احداث یک خط لوله انتقال گاز از تهران به مازندران، مشکل کمبود و قطعی گاز در این استان برای همیشه رفع می‌شود. رییس‌جمهوری در جلسه دیروز ستاد بحران استان‌های شمالی با بیان این مطلب تاکید کرد: با احداث این خط لوله استان مازندران دیگر با مشکلی به نام کمبود گاز شهری روبه‌رو نخواهد بود. این خط لوله قرار است از خط پنجم گاز شهری تهران منتقل شود. براساس این گزارش، احداث این خط لوله گاز قرار است در کنار خط لوله انتقال نفت نکا - ساری - ورسک - فیروزکوه - تهران احداث شود تا مشکلات زیست‌محیطی برای احداث این خط در مسیر جدید پیش نیاید. این پروژه هم‌اکنون در دست بررسی مسوولان قرار دارد.