کاشان - خبرنگار دنیای اقتصاد: با اجرای طرح‌های بهسازی و مرمت بناهای تاریخی کاشان، بافت تاریخی این شهر از رونق بیشتری برخوردار می‌شود. مدیرعامل سازمان عمران و بهسازی شهر کاشان با بیان این مطلب گفت: هم‌اکنون ۱۸طرح عمرانی با اعتبار چهار‌میلیارد ریال طبق برنامه تنظیمی در دست اجرا است. سعید ابریشمی‌راد این طرح‌ها را شامل مرمت و بازسازی بناهای با ارزش بافت فرسوده از جمله گذرها، آب‌انبارها، اماکن عمومی و خانه‌های تاریخی تحت تملک شهری عنوان کرد و گفت: این طرح‌ها با مشارکت و همکاری مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان انجام می‌شود.

وی همچنین از انتخاب مشاور برای انجام مطالعه و تهیه طرح در محدوده بافت تاریخی کاشان خبر داد و گفت: این طرح با مشارکت شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه و با بهره‌گیری از اعتبار ۳۳۰میلیون تومانی نهاد ریاست‌جمهوری انجام می‌گیرد.

وی از محور تاریخی و گردشگری خیابان علوی و بازار کاشان به عنوان مهم‌ترین عناصر تاریخی و فرهنگی این شهر یاد کرد و افزود: با اجرای طرح بهسازی و مرمت اماکن و گذرهای تاریخی، این منطقه ارزشمند از رونق بیشتری بهره‌مند می‌شوند.

وی به ساختار معماری شهر کاشان در ۲۰۰ سال پیش اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح‌ها، تمامی نیازهای مردم همچون نانوایی، قصابی، بقالی، کفاشی، آب‌انبار و مسجد در یک مجموعه گذر متمرکز شده است. ضمن اینکه در آن زمان مشارکت مردمی از عوامل موفقیت طرح‌ها بوده و همین امر سبب شده است تا این بناها تاکنون پاسخگوی نیاز مردم باشد.

کاشان حدود ۷۷۰هکتار بافت تاریخی و فرسوده دارد.