قطع گاز مردم مازندران را دچار مشکل کرد

ساری: خبرنگار دنیای اقتصاد: قطع گاز مصرفی خانوار در شهرهای استان مازندران مردم را با مشکلات کمبود گرما و تهیه ارزاق عمومی مواجه کرد. براساس این گزارش، بیمارستان‌ها با هشدارهای داده شده از سوخت دوم استفاده می‌کنند و بیشتر مدارس، مهدکودک‌ها و غیره نیز تعطیل شده است.

مردم برای گرم کردن منازل و حتی طبخ غذا با مشکل روبه‌رو هستند. این در حالی است که با فرا رسیدن فصل زمستان و افت شدید دما این مشکلات بیشتر نیز شده است.

در حال حاضر ۵۰درصد از شهر قائم شهر، ۵۰درصد از شهرستان ساری، ۳۰درصد از شهرستان بابل و ۱۰ روستای شهرستان ساری با قطع گاز مصرفی روبه‌رو شده‌اند که به تدریج شاهد گسترش این قطعی هستیم.

سید مصطفی قربانی، مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران در این باره با بیان اینکه از ساعات اولیه شب عید غدیر متوجه کاهش فشار ورودی و خروجی گاز استان شده‌ایم، افزود: در همان ساعات اولیه ستاد بحران تشکیل شد.

وی دلایل قطعی گاز را موج شدید سرمای زودرس در استان و کشور، افزایش بی رویه مصرف گاز و عدم رعایت الگوی مصرف از طرف مردم و اداره‌ها دانست و از مصرف‌کنندگان فعلی درخواست کرد ۲ درجه حرارت داخلی منازل و اتاق‌های خود را کم کنند.

وی افزود: به این صورت به ازای هر یک درجه حرارت اتاق، معادل ۳۰هزار متر مکعب صرفه‌جویی خواهد شد و با این صرفه‌جویی ۲۰هزار مشترک می‌توانند از بحران قطع گاز خارج شوند.

وی حرارت مناسب در داخل منازل را بین ۱۸ تا ۲۲ درجه اعلام کرد و افزود: بیشتر از این مصرف، اتلاف انرژی است.

وی تعداد خانوارهایی که در استان از گاز استفاده می‌کنند، ۶۰۱هزار و ۶۸۳ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر دانست و گفت: با صرفه‌جویی یک الی ۲ درجه‌ای کاهش دمای محل سکونت خود به ۱۸ الی ۲۲ درجه به طور قطع، امکان استفاده گاز برای همه هم استانی‌ها فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران یادآور شد: ۱۳ استان کشور در حال حاضر با این مساله درگیر هستند و برنامه‌های درونی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در برنامه کاری مسوولان استان قرار گرفته است.

قربانی، متوسط مصرف روزانه گاز استان را در حالت عادی ۵/۱۶میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: سعی داریم در مرحله اول برای رفع مشکل گاز خانگی، بیمارستان‌ها، CNGها، نانوایی‌ها، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و شهرک‌ها اقدام کنیم. وی در ادامه رفع مشکل را به ۴۸ ساعت آینده موکول کرد.