ایلام- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: در دومین سفر هیات دولت به استان ایلام، موضوع اجازه فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان ایلام در تورهای زیارتی و سیاحتی ورودی و خروجی کشور عراق به تصویب رسید. فریدون محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در گفت‌وگویی با روابط‌عمومی این سازمان، هدف از تصویب این طرح را امکان حضور گسترده زوار و گردشگران عراقی در کشور و دیدار آنها از جاذبه‌های گردشگری ایلام، افزایش مدت زمان ماندگاری گردشگران عراقی و دیگر کشورهای منطقه مانند سوریه، لبنان، اردن، عربستان که از طریق مرز مهران وارد کشور می‌شوند در ایلام، برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه در تورهای ورودی، به صورتی که گردشگران ورودی به کشور از مزایای این برنامه‌ها به صورت کامل بهره‌مند باشند، برگزاری تورهای سیاحتی (ایلام گردی) برای گردشگران و زوار ورودی و خروجی و تسهیل روند اعزام زوار ایرانی به عتبات عالیات دانست.

وی درباره برنامه‌های سازمان به منظور اجرای این مصوبه گفت: با توجه به اینکه این مصوبه تازه ابلاغ شده است پس از اطلاع از آن سازمان میراث فرهنگی استان برنامه‌های متعددی را آغاز کرده است. محمودی، تشکیل شورای راهبردی اجرای مصوبه دولت در بعد عتبات عالیات، تشکیل جلسه با آژانس‌های گردشگری و هتلداران استان و تبادل‌نظر پیرامون اقدامات لازم، تشکیل جلسه با مسوولان سفر کارت کشور و بانک سپه استان و بحث پیرامون نحوه اعمال سفر کارت در امور زیارتی عتبات عالیات در ارتباط با آژانس‌ها، پیشنهاد تور سیاحتی زیارتی کشور جمهوری اسلامی ایران برای آژانس‌داران عراقی، برنامه‌ریزی فوری برای شناسنامه‌دار کردن حداقل ۵۰۰ ساختمان در شهرهای ایلام و مهران برای پیک حضور زوار و گردشگران را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد.

وی مهم‌ترین مانع برای فعالیت دفاتر آژانس‌ها را بند «ب» دانست که در حال حاضر مرتفع شده است.

محمودی با بیان اینکه برای عملیاتی‌کردن این مصوبه نیاز به منابع و امکانات بیشتری است، گفت: تقاضای تشکیل ستاد عتبات عالیات را به سازمان مرکزی داده‌ایم و به نظر می‌رسد در این برهه تشکیل این ستاد ضروری است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه سازمان مرکزی با تشکیل این ستاد موافقت کرده است،‌ اظهار امیدواری کرد اعتبار و امکانات موردنیاز نیز براساس طرح پیشنهادی ابلاغ شود تا با توان بیشتری کار اجرا شود.