ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: پیشرفت در عملیات اجرایی سد البرز و شبکه آن امکان آبگیری اولیه آن را در سال جاری فراهم کرده است. عزیزا... واحد، مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در جلسه بررسی مشکلات طرح جامع آب و خاک البرز که با حضور هیات اعزامی بانک جهانی تشکیل شده بود، با بیان مطلب فوق با اشاره به اهمیت طرح جامع آب و خاک البرز برای مردم منطقه گفت: سرعت اجرایی طرح بسیار مطلوب است و با پیشرفتی که در اجرای طرح انجام گرفته است و بازدید وزیر نیرو در پایان آبان‌ماه امکان آبگیری اولیه سایت فراهم شده است.

وی وضعیت مالی طرح را نامناسب اعلام کرد و افزود: اکنون چهار پیمانکار در شبکه البرز فعالیت می‌کنند که هر یک از آنها در حدود ۳۵درصد جلوتر از منابع مالی که در اختیار دارند، کار کرده‌اند و چنانچه نتوانیم منابع مالی موردنیاز کارهای انجام شده را تامین کنیم، قطعا تعطیلی این کارگاه‌ها هزینه زیادی را برای ما در بر خواهد داشت.

واحد از فعال شدن تمام جبهه‌های کاری این طرح در سال آینده خبر داد و افزود: تاکنون ۲۰درصد کل اعتبارات آب منطقه‌ای مازندران از محل وام تعهد شده است و مابقی نیز در سال آینده تعهد خواهد شد که امیدواریم بتوانیم در سال آینده تمام جبهه‌های کار را فعال کنیم.

رییس هیات‌مدیره آب منطقه‌ای مازندران ضمن اشاره به خط مشی دولت در ارتباط با تغییر تبادلات ارزی از دلار به یورو، خواستار رسیدگی به مشکلات کنترل طرح به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه از سوی مشاور شد.

ساتورا، سرپرست هیات بانک جهانی نیز در این جلسه ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت سد و شبکه آبیاری و زهکشی آن گفت: از میزان ۱۲۰میلیون دلاری که بانک جهانی دراین طرح سرمایه‌گذاری خواهد کرد، تاکنون ۱۰میلیون دلار آن پرداخت و جذب شده است که با توجه به سرعت عملیات اجرایی طرح و پایبندی بانک به برنامه زمان‌بندی شده، باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا مشکلاتی که در بخش‌های مختلف این طرح وجود دارد، از جمله مشکلات مالی، اجتماعی، طراحی و اجرا رفع شود.