مبادلات تجاری با ترکمنستان به 5/1میلیارد دلار می‌رسد

مشهد- خبرنگای دنیای اقتصاد: رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی گفت: بر اساس برآوردها تا پایان سال ارزش مبادلات تجاری ایران با ترکمنستان به بیش ۵/۱میلیارد دلار افزایش می‌یابد. علی صفرزاده حجم این مبادلات را در سال گذشته یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار دانست و گفت: برآوردها حاکی از افزایش ۲۰۰میلیون دلاری این مبادلات تا پایان سال است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود و جمعی از مسوولان استان خراسان رضوی به ترکمنستان و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در این کشور گفت: از سال ۸۵ فرصت‌ها و شرایط بهتری برای همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری در ترکمنستان فراهم شده است.

وی روان‌سازی، تثبیت و شفاف‌سازی که اخیرا در قوانین ترکمنستان ایجاد شده و نیز عزم و اراده جدی دولت این کشور به توسعه روابط اقتصادی را از جمله دلایل بهبود شرایط دانست.

صفرزاده سیاست‌های توسعه عمران و شهری که در تمامی شهرهای ترکمنستان به اجرا درآمده و نیز گسترش صنایع تبدیلی وغذایی پایه، کشاورزی و نفت و گاز را از برنامه‌های توسعه‌ای دولت ترکمنستان دانست که ظرفیت خوبی برای رسیدن به نرم مطلوب تجارت ایجاد کرده است.

وی گفت: استقبال بی‌نظیر مردم و دیدارکنندگان از دومین نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان شرایط مساعدی را برای بسیاری از غرفه‌داران برای انعقاد قرارداد فراهم کرد.

رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: این نمایشگاه در گروه‌های مختلف کالایی شامل لوازم خانگی، خودرو، کشاورزی و دامپروری، صنایع تبدیلی، مواد غذایی، خدمات فنی‌و مهندسی، صنایع نفت و گاز، سیمان و مانند آن از ۱۲استان کشور در ۸۰غرفه در وسعت یک‌هزار و ۸۰۰متر مربع به مدت یک هفته برپا شد.

وی برگزاری دو جلسه با حضور استاندار خراسان رضوی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در جمع فعالان تجاری و سرمایه‌گذاران ‌ایرانی فعال در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان در حاشیه این نمایشگاه را از جمله موارد مهم اعلام کرد.

او افزود: علاوه بر این همه واحدهای شرکت‌کننده در نمایشگاه با مسوولان وزارت بازرگانی، گمرک، بورس کالای ترکمنستان، قرنطینه کشاورزی، وزارت ساختمان‌سازی و رییس اتحادیه تجار ترکمنستان، واحدهای اقتصادی و تجاری ایرانی با آخرین قوانین و سیاست‌های دولت و روش‌های سرمایه‌گذاری و تجارت آشنا شدند.

رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی از استقرار رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان و نیز ساخت مرکز دایمی تجاری ایرانیان در این کشور به عنوان برخی از فرصت‌های فرا رو و برنامه‌های در دست اقدام دانست.