رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس سازمان بازرگانی استان گیلان از رشد ۳۰درصدی صدور کارت بازرگانی در گیلان طی سال‌جاری خبر داد. رضا پاک‌سرشت، با اعلام خبر فوق افزود: در سال ۸۴ تعداد ۳۰۰نفر و در سال گذشته ۴۰۰نفر کارت بازرگانی دریافت کردند.

وی در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های گیلان در حوزه تجارت گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر به ویژه پس از ساخت منطقه آزاد انزلی شاهد افزایش تحرک و پویایی در امر صادرات در گیلان بودیم؛ به‌گونه‌ای که امروز گیلان در حوزه صادرات ملی جزو ده استان برتر کشور است. وی درباره وضعیت صادرات و واردات کالا در استان گیلان نیز گفت: ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات این استان در سال گذشته ۳۷۲میلیون و ۹۴هزار و ۸۴۸دلار و ارزش کالاهای وارد شده نیز دومیلیارد و ۳۴میلیون و ۷۰۵هزار دلار بود که به ترتیب ۲۶ و ۲۷درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وی تصریح کرد: به منظور اجرای سیاست‌های کلان وزارت بازرگانی و توسعه صادرات، در سال گذشته سمینارهای آموزشی متعددی برای بازرگانان و تجار استان برگزار شد که انشاءا... این روند در سال‌جاری و سال‌های آینده نیز ادامه می‌یابد.

وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان برنامه چهارم توسعه بازرگانان گیلانی ضمن آشنایی با علم و تکنولوژی روز دنیا با قوانین تجارت کشورهای هدف نیز آشنا شوند. پاک‌سرشت با اشاره به اینکه گیلان در حوزه واردات رتبه چهارم کشوری را دارد، گفت: امیدوارم در سال‌های آینده با افزایش تولید و توسعه صادرات غیرنفتی شاهد تغییر وضعیت موجود باشیم.