به منظور تهیه مواد‌اولیه تولید و اشتغال زایی برای حدود سه هزار نفر، بزرگ‌ترین پالایشگاه تصفیه روغن خاورمیانه، در منطقه آزاد قشم راه‌اندازی خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، جلیل مکینه چی، رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی جم با اعلام این خبر افزود: این پالایشگاه توانایی تولید هشت تن روغن پایه در هر ساعت را دارا است.

عضو خانه صنعت و معدن تهران، با بیان اینکه کلنگ ساخت این پالایشگاه عظیم در هفته دولت سال‌جاری به زمین زده شد، اظهار کرد: فاز اول این پالایشگاه ظرف شش ماه آینده به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید و فاز دوم و تکمیلی آن نیز ظرف یک‌سال آینده به مدار تولید اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: در این طرح برای ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و حدود سه‌هزار نفر به طور غیر‌مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود. مکینه‌چی از تامین پیشرفته‌ترین تجهیزات اروپایی برای راه‌اندازی این پالایشگاه خبر داد و افزود: براساس قراردادی که با مهندسان آلمانی و متخصصان داخلی منعقد شده است، مراحل ساخت این پالایشگاه با نظارت کارشناسان داخلی و خارجی به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

کارآفرین برتر نخستین همایش ملی کارآفرینی دیجیتال، ادامه داد: گروه صنعتی جم دارای سه فروند کشتی است که وظیفه

جمع آوری مواد‌اولیه برای پالایشگاه تصفیه روغن قشم از کشتی‌ها و تمام کشورهای حوزه خلیج‌فارس را برعهده دارد. عضو خانه صنعت و معدن تهران، با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۰۰‌میلیارد ریالی برای راه‌اندازی پالایشگاه تصفیه روغن قشم، تولیدات نهایی این واحد صنعتی را انواع روغن پایه، روغن موتورهای بنزینی و دیزلی با درجات مختلف، روغن‌های انتقال قدرت و مکمل کننده‌ها (گریس، واسکازین و والوالین)، قیر و سایر مشتقات دانست که لجن حاصل از مراحل تولید نیز پس از تبدیل به پودر برای صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.